Traseul A8 ar putea fi definitivat săptămâna aceasta
Dimensiune font:
* zilele următoare vor avea loc discuții între oficialii Jaspers și reprezentanții Comisiei Europene, în urma cărora se speră că vor fi acceptate soluțiile înaintate de proiectant * chiar şi aşa, fostul deputat Petru Movilă atrage atenţia că nu sunt clare soluțiile de finanțare pentru celelalte porțiuni ale A8 (exceptând capetele de traseu) şi pentru podul de peste Prut, cerându-le parlamentarii de Iași să bată la uşile ministerelor pentru a obține bani
Proiectele de infrastructură rutieră A7 și A8 au fost dezbătute, la sfârşitul săptămânii trecute, la Instituția Prefectului Județului Iași, eveniment la care au participat reprezentanţii asociațiilor „Împreună pentru A8”, „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, „Moldova Vrea Autostradă”, dar şi ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), ai firmelor proiectante Consitrans și Acciona, cât și reprezentanți ai autorităților locale, parlamentari.
În cadrul întrunirii, s-a readus în atenţie faptul că traseul viitoarei autostrăzi A8, pe tronsonul Ungheni – Iași – Lețcani – Moțca, ar putea fi definitivat în zilele următoare, odată cu discuțiile programate a avea loc între reprezentanții proiectantului, compania Jaspers, și cei ai Comisiei Europene, finanțatorul autostrăzii. „Urmează o săptămână importantă, în care vor avea loc discuțiile finale între cei de la Jaspers și reprezentanții Comisiei Europene, în urma cărora sperăm să fie acceptate soluțiile înaintate de proiectant. Asta însemană că, odată definitivate, aceste discuții și asumate din punct de vedere tehnic vom putea trece pe AMC 2 și atunci cu siguranță vom avea un progres și pe partea care-i interesează cel mai mult pe ieșeni, respectiv tronsonul Ungheni – Iași – Lețcani – Moțca”, a declarat prefectul Iaşului, Bogdan Cojocaru.
Prefectul Iaşului: „A8 este pe drumul cel bun”
„A8 este pe drumul cel bun, dar nu mai avem voie să pierdem timp, nu putem rata finanțările disponibile. Astfel, conform celor prezentate aici, au fost stabilite datele pentru organizarea dezbaterilor publice pentru sectorul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului - 1,2 şi 3 august, după care se va trece la eliberarea acordului de mediu, în funcție de rezultatele dezbaterilor”, a mai spus prefectul.
Urgentarea acestor demersuri este foarte importantă pentru că cele două sectoare sunt finanțate prin Programul Național de Redresare și Reziliență și dacă nu sunt respectate termenele, proiectul riscă să piardă finanțarea.
În ceea ce privește podul de la Ungheni, potrivit consilierului ministrului Transporturilor, Cătălin Urtoi, au fost finalizate toate avizele necesare, documentația aflându-se în acest moment la Compania Națională de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră (CNAIR). „Urmează ca această documentație să fie transmisă apoi către Agenția de Protecția Mediului (APM) Iași, de unde, mai departe, vom intra iarăși în faza finală pentru obținerea acordului de mediu. Practic, în următoarele 30 de zile sperăm să fie și această documentație finalizată”, a precizat Cătălin Urtoi.
Consilierul ministrului Transporturior a mai anunțat că, în ceea ce privește privește tronsoanele din Moldova ale autostrăzii A7, respectiv Focșani – Bacău și Bacău – Pașcani, în momentul de față acestea se află în ultima fază de lansare a licitațiilor. „Legat de celelalte două tronsoane, Pașcani – Suceava și Suceava – Siret, suntem în faza studiilor de fezabilitate, mai exact în faza studiilor geotehnice. Tronsonul Pașcani – Suceava este ceva mai avansat, respectiv un procent de 70% în teren și în jur de 25% pe zona de laborator, iar pentru tronsonul Suceava – Siret, studiile geotehnice sunt undeva la 15%, iar la laborator nu avem nimic în acest moment”, a mai spus Cătălin Urtoi.
Petru Movilă: „Studii şi grafice am tot avut. Finanţarea e problema”
Sigur că, în terorie, lucrurile par simple mai ales dacă toate primăriile care au documente la avizare pentru A8 să vor elibera într-un timp cât mai scurt, iar instituțiile aflate în coordonarea Prefecturii Județului Iași vor răspunde în regim de urgență pe acest subiect. Fostul deputat Petru Movilă, unul dintre cei care au militat activ pentru urgentarea demersurilor vizând realizarea A8, spune că despre studii s-a tot vorbit, iar marea şi, de fapt, singura problemă, o constituie finanţarea autostrăzii. „Tronsonul Lețcani-Ungheni are o semnificație aparte pentru că de pe acest segment trebuie realizate bretele de acces către Spitalul Regional de Urgență și Aeroportul Iași, două investiții foarte importante pentru ieșeni. Constant, PSD și PNL ne-au asigurat că cele două capete ale Autostrăzii A8 vor fi finanțate prin PNRR. Eu le solicit organizațiilor ieșene să facă eforturi și să prezinte, până la finalul acestui an, care vor fi soluțiile de finanțare și pentru celelalte porțiuni ale A8, precum și finanțarea pentru podul de peste Prut. Parlamentarii de Iași trebuie să fie în permanență la aceste ministere pentru a obține bani. Este datoria și obligația lor morală să facă acest lucru, pentru că, prin votul din 2020, au fost mandatați de ieșeni să facă tot ce le stă în putere pentru a dezvolta Iașul”, crede actualul administrator public al municipiului Iaşi.
Asociaţiile civice cer Guvernului „să bată cu pumnul în masă”
Mesajul asociațiilor care susțin realizarea proiectelor de infrastructură rutieră din Moldova rămâne ferm. „Ultima născocire e să aşteptăm să iasă acordurile de mediu! Sincer vă spun că nu am încredere că inclusiv compania nu va incerca, prin diverse ONG-uri, sa blocheze emiterea acestor acorduri. Am aşa... niste dubii că tot ce vor face e să caute scuze ca să nu rezolve odată situaţia! Pe de alta parte, de la nivel guvernamental şi ministerial, chiar dacă se spune că vor să rezolve problema, nu vedem o implicare autoritară în acest sens, cu pumnul în masă bătut, cu termen scurt de 1-2 săptămâni pentru soluţionare (termenul e egal cu cel consumat la evaluarea ofertelor de la licitaţia publică organizată în 2019). Presimțim că nu doresc să ajungă la un acord amiabil de rezolvare a problemei, ci că totul se va tranșa în instanță, lucru care întârzie cu măcar 2-3 ani rezolvarea problemei. Implică pierderea banilor din POT 2021-2027, sumele fiind apoi alocate altor proiecte și se pierde finanțarea din POIM 2014-2020 pentru realizarea SF-ului, acesta nefiind închis până în 2023, inclusiv”, a spus Irinel Bucur, de la Asociația „Împreună pentru A8”.
Acesta atrage atenţia şi asupra faptului că „oricât de roz este prezentată situaţia actuală, oricât de optimişti se arată mulţi, singurii paşi concreţi au fost făcuţi de proiectant ca să finalizeze şi acordurile de mediu, plus departamentul de mediu din companie, dar asta e posibil să fie doar de faţadă, compania având deja planul de blocare a proiectului, cu mâana altora, ca să iasă basma curată când are ocazia să rezolve, odata pentru totdeauna!” „Nici nu vreau să mă gândesc la ce manifestaţii şi proteste or sa aibă loc dacă proiectul se blochează iar... Ceea ce s-a organizat până acum veţi constata că a fost doar antrenament! Ţineţi minte, încrederea societăţii civile se câştigă în urma realizărilor şi nu se acordă! V-am acordat încredere 30 ani si... acum trebuie să o recaştigaţi, livrând! Ferească-vă sfântul să o daţi de gard, că pe Dâmbovița nu curge atâta apă încât să vă mai spele! Atât vă spunem!”, a avertizat Irinel Bucur, de la Asociația „Împreună pentru A8”. Lucian STATE, Ruxandra CAŞU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau