Trenului metropolitan revine în actualitate
Dimensiune font:
* potrivit unor studii preliminare, traseul trenului metropolitan, care va include municipiul Iași și comunele limitrofe, ar urma să aibă o lungime de 81,3 km, din care 58 km existenți și 23,3 km nou construiți, aproximativ 20 de stații și un depou nou * la o primă estimare, valoarea unei astfel de investiţii s-ar ridica la aproximativ 269 de milioane de euro
Odată cu dezvoltarea transportului public în Zona Metropolitană Iaşi, autorităţile locale iau din ce în ce mai în serios ideea înfiinţării trenului metropolitan, propunere lansată cu mai mulţi ani în urmă, însă nematerializată din cauza lipsei fondurilor.
În ciuda acestui lucru, municipalitatea ieşeană nu a renunţat la idee şi a continuat să poarte discuţii pe această temă cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor, în perspectiva găsirii unei soluţii pentru ca propunerea să devină mai devreme sau mai târziu realitate. „Ideea trenului metropolitan este deocamdată în studiu. Nu am făcut public încă acest lucru până nu am avut cel puţin 10-15 întâlniri cu cei de la Ministerul Transporturilor şi respectiv cu cei de la Compania Naţională CFR SA. În principiu a fost schiţat chiar şi traseul viitorului tren metropolitan, care ar urma să facă legătura între Podu Iloaiei şi Holboca și, mai departe, până la aeroport. Se are în vedere utilizarea actualelor şine de tren, reabilitarea şi modernizarea lor, poate chiar şi electrificarea acestora acolo unde va fi nevoie şi, desigur, rămâne problema achiziţionării noilor rame de transport, în prima fază fiind vorba despre 10 unităţi. Sperăm ca acest proiect să se materializeze într-un timp cât mai scurt, însă acest lucru nu depinde numai de noi, ci şi de Ministerul Transporturilor”, a declarat primarul Mihai Chirica, care a precizat că la o primă estimare, valoarea unei astfel de investiţii s-ar ridica la aproximativ 269 de milioane de euro. „Proiectul prevede extinderea pe termen scurt a traseului trenului metropolitan, prin realizarea unei legături între Ciurea şi Nicolina, cu prelungire până la Gara Socola”, a mai afirmat edilul.
„Trenul metropolitan nu va substitui actuale modalități de transport, ci le va completa”
Potrivit unor studii preliminare, traseul trenului metropolitan, care va include municipiul Iași și comunele limitrofe, ar urma să aibă o lungime de 81,3 km, din care 58 km existenți și 23,3 km nou construiți, aproximativ 20 de stații și un depou nou. Şeful municipalităţii a mai spus că în ceea ce priveşte legislaţia actuală, aceasta este una „binevoitoare” pentru acest tip de proiecte, problema fiind, la ora actuală, găsirea de surse de finanţare pentru astfel de investiţii. „Legislaţia este permisivă în acest caz, însă până acum nu au existat resurse financiare pentru punerea în practică a unui astfel de proiect. Odată, însă, cu apariţia Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) şi posibilitatea de accesare de fonduri europene nerambursabile, proiectul realizării trenului metropolitan ar putea deveni într-un timp mai scurt sau mai lung o realitate”, a afirmat primarul. El a mai spus că îmbunătățirea mobilității în Zona Metropolitană Iași (ZMI) reprezintă o prioritate majoră, în condițiile în care populația municipiului Iași și a comunelor învecinate a depășit deja cifra de 500.000 de locuitori, la care se adaugă un număr considerabil de rezidenți din alte județe și chiar din străinătate.
Ca urmare, modernizarea și extinderea transportului public, inclusiv prin introducerea în circulaţie a trenului metropolitan, devine o provocare majoră pentru autorităţi. „Trenul metropolitan nu va substitui actuale modalități de transport, ci le va completa”, a subliniat şeful municipalităţii. În urma discuţiilor care au fost purtate între autorităţile locale şi reprezentanţii Ministerului Transporturilor, respectiv cei ai Companiei Naţionale CFR SA, Primăria Municipiului Iași are ca atribuții elaborarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, elaborarea documentației necesare obținerii avizului de mediu, întocmirea documentațiilor pentru exproprierea terenurilor (acolo unde este cazul) precum și a documentației tehnico-economice.
De asemenea, municipalitatea va înainta studiile și documentațiile în vederea obținerii avizului comisiei tehnico-economice a CFR SA, va identifica soluții de finanțare pentru realizarea proiectului și va acorda sprijinul necesar CFR SA, urmărirea derulării proiectului revenind în sarcina Asociaţiei Metropolitane de Transport Public Iaşi (AMTPI). Edi MACRI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau