Unde sunt autobuzele promise?
Dimensiune font:
* motivată de înlocuirea tramvaielor spre Copou, achiziţia celor 50 de autobuze promise în luna martie a fost uitată de municipalitate * cum lucrările la Fundaţie trebuie încheiate în toamna acestui an, edilii iau în calcul ca aceste maşini să fie folosite pentru zona Podu Roş-CUG
Încă din luna martie, municipalitatea ieşeană îşi anunţa intenţia de a cumpăra alte 50 de autobuze second-hand, menite a înlocui tramvaiele în momentul în care acestea nu vor mai putea urca Bulevardul Carol, din cauza lucrărilor la pasajul „Mihai Eminescu”. De atunci au trecut aproape patru luni, fără ca lucrurile să se mişte în vreun fel. Între timp, transportul electric a fost suspendat pe Copou, iar procedurile aferente demarării licitaţiei continuă să întârzie. „Încă se mai lucrează la caietul de sarcini”, a declarat Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei. Explicaţia a fost valabilă şi în urmă cu o lună şi, probabil, va fi „servită” cetăţenilor până la revenirea tramvaielor pe Copou.
Se va repeta povestea de anul trecut?
Faptul că nu s-a reuşit nici măcar realizarea unui caiet de sarcini nu poate decât să surprindă. Anul trecut, licitaţia pentru aducerea a 20 de autobuze olandeze second-hand s-a derulat mult mai rapid, fiind vorba de o afacere a patronului Unistil, Vasile Puşcaşu. Sub paravanul unei firme de apartament din Bârlad, Trans Accept, acesta a adus din Germania şi Olanda autobuze second-hand fără a ţine cont de prevederile caietului de sarcini. Drept dovadă, în plină caniculă, nici un autobuz DAF nu oferă pasagerilor aerul condiţionat la care se făcea referire în caietul se sarcini. Plătite cu 17.000-18.000 euro de municipalitate, autobuzele au fost cumpărate cu 9.000-10.000 de euro bucata, la care se adaugă cheltuielile cu transportul. La acea vreme, oameni implicaţi în comerţul cu maşini destinate transportului urban susţineau că preţul plătit de Primăria Iaşi este exagerat, fiind vorba de o licitaţie menită a-i aduce transportatorului din Bârlad un comision de 150.000-180.000 de euro.
Bune şi în altă parte!
Dacă procedurile pentru noua achiziţie întârzie tocmai pentru a fi favorizat acelaşi om de casă al municipalităţii, rămâne de văzut. Problema este că, până la aducerea maşinilor, tramvaiele vor reveni pe Copou, şantierul de la Fundaţie fiind programat să se încheie în câteva luni. „Autobuzele care vor fi aduse pot foarte bine să circule în alte zone. Nu uitaţi că încep lucrările la Axa Sud, deci va fi nevoie de mai multe autobuze pe zona Podul Roş - CUG”, a mai precizat Sebastian Buraga. Va fi interesant de urmărit pe unde vor circula acestea odată cu demararea lucrărilor, fiind ştiut faptul că, spre deosebire de Copoul modernizat, circulaţia pe tronsonul Podul Roş - CUG se desfăşoară cu mare dificultate. (Tudor Damaschin)
4,5 milioane lei este suma alocată de municipalitate pentru achiziţia a 50 de autobuzesecond-hand
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Comentarii
tramvaiu' cu minte
Jun 18, 2013
pretul pentru cele 20 de berkhof-uri este exagerat, categoric, dar ai putea spune asa ceva doar daca ai avea cum sa cumperi tratand direct cu dealerul strain si, in loc sa faci asta, ai alege sa cumperi de la un intermediar local, care ar cumpara de la un dealer mare occidental cu pret mic si ti-ar revinde tie cu pretul lui, desigur, marit. unistilul, de exemplu, isi putea lua fluierand aceleasi masini la pret mult mai mic, fiind firma privata. numai ca ratp/pmi sunt institutii publice si, ghici ce, trebuie sa organizeze procedura de achizitie publica. la care dealerii mari din vest nu se omoara sa participe, pentru ca n-au de ce sa se complice cu partea birocratica, in conditiile in care au clienti garla pe achizitii directe (la rusi, ucraineni, bulgari si polonezi e foame mare de sh-uri). si vremurile nu mai sunt ca-n anii cand ratc cumpara autobuze in voia cea mare direct de la companii de transport public din vest. acum exista dealeri mari in vest, care stiu cu ani inainte momentul retragerii din circulatie a vehiculelor si incheie contracte de exclusivitate cu companiile de transport public occidentale care vand. in plus, chiar daca nu ar fi aceasta problema, legea care guverneaza achizitiile publice de la noi in prezent ar pune si pe aceasta directie bete in roate, daca valoarea totala a masinilor s-ar duce dincolo de nivelul la care trebuie organizata licitatie. deci, asta e situatia in romania, o lege tampita, care ar trebui sa faca bine statului, pe multe directii face un rau mult mai mare decat daca n-ar exista. asa ca, in loc ca ratp/pmi sa cumpere direct de la dealeri mari din vest cu pret mic, trebuie sa faca licitatie, unde vor participa alti intermediari, locali, care vor lua masinile de la dealerii mari cu un pret mic si le vor vinde mai departe (si sunt cat se poate de liberi sa-si formeze pretul cum considera ei de cuviinta ca trebuie pentru a-si asigura sanse de castig la licitatie). cat despre traseele pentru care va fi nevoie de masinile alea 50, sau 40, sau cate vor fi, nu cug-ul e problema, pentru ca, daca va fi nevoie de suplimentari acolo din cauza traficului, s-ar face asta cu masinile care acum circula pe 1 si 13, care de la toamna vor putea fi redirectionate pe alte trasee. de masinile urmatoare va fi cu adevarat nevoie, insa, pentru suplinirea tramvaielor a caror circulatie va fi suspendata temporar cand se va lucra pe calea chisinaului si pe metalurgiei, santier care va afecta zdravan traseele de tramvai.
Adauga comentariul tau