Toate marile privatizări din Moldova duc la DNA

default

Dimensiune font:

| 10-04-2014 12:00

 

Nu mai puţin de 9.000 de persoane ar putea fi anchetate de Direcţia Naţională Anticorupţie în legătură cu privatizările dubioase realizate în toate judeţele ţării în perioada 2002 – 2008. Schimbarea capitalului unor firme de renume din Moldova nu a scăpat de ochii procurorilor anticorupţie. Falimentara Avicola SA Iaşi, companie care a ajuns pe marginea prăpastiei „graţie” implicării omului de afaceri Gigi Becali, Iaşitex SA Iaşi sau Letea Bacău sunt trei exemple sonore de companii care au fost privatizate în perioada ce va intra sub lupa procurorilor.

 

 

Oameni de afaceri din întreaga ţară tremură de frica procurorilor anticorupţie. Potrivit unor surse judiciare citate de dcnews.ro, aproximativ 9.000 de persoane ar putea fi anchetate de DNA în perioada următoare. Acestea ar fi participat la privatizarea unor companii importante în perioada 2002 – 2008 şi au intrat în atenţia Direcţiei ca urmare a unei plângeri depuse la sediul instituţiei. Concret, urmează să fie anchetate toate persoanele care au făcut parte din procesul de privatizare, în cazul în care a fost utilizat la vremea respectivă un raport de evaluare simplificat pentru preţul de pornire al licitaţiei.

Astfel, mari companii din ţară, precum Automobile Dacia, Avicola Iaşi, Letea Bacău, Aro Câmpulung, Marmosin sau Intercontinental, societăţi în privatizarea cărora au fost implicaţi şi actori străini, au intrat sub lupa DNA. Dacă suspiciunile se vor confirma, impactul pe care aceste anchete l-ar putea avea asupra economiei şi-aşa precare ar fi unul extrem de nefavorabil. Gradul de atractivitate în ochii investitorilor străini ar putea scădea vertiginos.

Privatizările „cu cântec” de la Iaşi

Avicola SA Iaşi se află, aşadar, pe lista neagră a companiilor a căror privatizare face obiectul unei anchete. În „Epoca de Aur” fiecare dintre cele 15 ferme ale producătorului ieşean avea în orice moment cel puţin 300.000 de pui, iar peste 1.400 de salariaţi asigurau bunul mers al activităţii. Mai bine de 70% din producţia fermelor de la Târgu Frumos era destinată exportului, iar ţările în care ajungeau produsele „made in Iaşi” erau Rusia, Franţa, Germania sau Italia. Anul 2004 a dat startul declinului pentru Avicola din Iaşi. Omul de afaceri George Becali a decis atunci să investească în producătorul local. Acesta s-a angajat să aducă o infuzie de capital de peste 4 milioane de euro, dar acest lucru nu s-a întâmplat niciodată. În prezent, compania, după ce a mers ani întregi în pierdere, acumulând datorii, a intrat în administrarea unei firme de reorganizare şi lichidare care, după elaborarea unui plan de redresare, a început urmărirea celor care au datorii către producătorul local.

Privatizări eşuate în perioada anchetată

Alte trei mari companii ieşene care nu apar deocamdată în lista de firme făcută publică de sursele citate au trecut printr-un proces păgubos de privatizare în perioada amintită. Anul 2008, pe lângă un debut al crizei economice a însemnat la Iaşi şi închiderea uneia dintre cele mai mari companii locale, Fabrica de Ulei Unirea. Inaugurată în 1961, aceasta a fost, de altfel, şi prima investiţie de pe cel mai nou bulevard din Iaşi de atunci, Ţuţora. În 2002 compania a fost achiziţionată cu mare fast de gigantul agricol Bunge Ltd., care, după doar şase ani a anunţat închiderea producţiei şi concedierea celor peste 200 de angajaţi pe care societatea îi mai avea în acel moment.

Tot „privatizarea” a fost pretextul sub care o altă fostă glorie comunistă a fost îngenunchiată de capitalism. La Fabrica de Lapte din Iaşi lucrau, înainte de Revoluţie, peste 1.000 de salariaţi. Din 2003 a început, însă, vânzarea acesteia pe bucăţi în contul datoriilor acumulate de-a lungul timpului, inclusiv utilajele şi spaţiile de desfacere. Un an mai târziu, conturile companiei au fost blocate, iar Fiscul pune sechestru asigurator pe sediul companiei, pe depozite şi pe fabrica în sine pentru un debit de peste 14,5 milioane de lei. Anul 2009 în istoria Fabricii de Lapte punctează intrarea în faliment şi debutul unui şir lung de licitaţii fără clienţi pentru valorificarea activelor.

Cea mai mare ţesătorie din ţară, vândută în 2003

Înfiinţată în 1910 sub denumirea de „Ţesătura”, compania Iaşitex este specializată în producţia şi comercializarea de fire, ţesături şi confecţii textile realizate din bumbac 100% sau în amestec cu alte fibre sintetice. Companie reprezentativă pentru industria textilă naţională, Iaşitex face parte în prezent din cel mai puternic grup industrial din România, Grupul SCR, patronat de omul de afaceri Ştefan Vuza, anul privatizării acesteia fiind 2003, fapt ce încadrează firma ieşeană în perioada anchetată de procurorii DNA. Recent, însă, investitorul a decis să renunţe la conducerea Iaşitex SA, după publicarea rezultatelor financiare preliminare pe anul trecut. După ce compania fusese constant profitabilă, aceasta a încheiat 2013 cu pierderi în valoare de nu mai puţin de 2,63 milioane de lei. Mai mult, la finalul anului trecut compania ieşeană figura cu datorii în sumă de 25,95 milioane de lei, din care 11,4 milioane au vechimea mai mică de un an de zile.

 

Fabrică de la Bacău, privatizată înainte de termen

Privatizarea singurului producător de hârtie de ziar din sud-estul Europei, fabrica Letea din Bacău s-a încheiat cu aproape doi ani mai repede decât termenul prevăzut în contractul încheiat în mai 2003 de AVAS. Câştigătorii respectivei privatizări erau nimeni alţii decât fostul primar al Bacăului, Dumitru Sechelariu, care a decedat între timp, şi omul de faceri Dorinel Umbrărescu, prin intermediul firmelor proprii Selena şi Spedition UMB. Cu 1,26 de milioane de dolari, Sechelariu şi Dorinel Umbrărescu achiziţionau la vremea respectivă pachetul de acţiuni scoase la vânzare.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei