TVA la încasare dă dureri de cap întreprinzătorilor
Dimensiune font:
* contribuabilii vizaţi de normele OG 15/2012, prin care se poate recupera taxa pe valoare adăugată la încasarea facturilor, susţin că sistemul nu ar trebui să fie obligatoriu şi că implică o birocraţie suplimentară * la Iaşi, 7.800 de contribuabili sunt vizaţi de noile măsuri
Începutul lui 2013 va debuta cu o bătaie de cap în plus pentru întreprinzătorii care au o cifră de afaceri de până la 500.000 de euro. Aceştia sunt obligaţi să aplice noul sistem de TVA la încasare. Prevederile Ordonanţei de Guvern 15/2012, care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2013, au stârnit deja numeroase reacţii în rândul oamenilor de afaceri, care consideră că sistemul este unul încâlcit. „Noi am solicitat acest sistem, dar ni l-am dorit simplu, fără birocraţie. Noi ne-am dorit o măsură prin care să fie deblocată economia. Statul român parcă face în duşmănie. A făcut norme şi paranorme şi a reuşit să compromită ideea de la care am pornit“, a explicat Neculai Viţelaru, preşedintele Federaţiei Regionale a Patronatelor Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din Regiunea de Nord-Est.
Cine are de câştigat
La nivelul ţării, sistemul se va aplica pentru aproximativ jumătate de milion de contribuabili. Noile măsuri fiscale vor genera dificultăţi atât din punct de vedere administrativ, fiind necesare noi documente, cât şi la nivelul fluxului de numerar. „Impactul pe cash-flow va fi resimţit atât de unele companii mici, obligate să aplice sistemul, cât şi de companiile mari care vor lucra în continuare cu firmele mici care aplică sistemul de TVA la încasare, în sensul ca nu îşi vor deduce TVA aferentă achiziţiilor de la aceştia decât după plata facturii“, a explicat avocatul Alexandru Cristea pentru avocatnet.ro. Acesta consideră că statul este principalul beneficiar al noului sistem. „După cum se ştie, obligaţia de-a colecta intervine la cel târziu 90 de zile de la data facturii sau obligaţiei de a emite factura, în timp ce dreptul de deducere nu are vreo derogare la 90 de zile. Presupunând că sunt obligat să aplic sistemul TVA la încasare, am primit o factură pentru o livrare de bunuri în ianuarie 2013, vând mai departe bunurile tot în ianuarie 2013, dar achit factura primită în decembrie 2013 când încasez banii de la clientul meu. Am obligaţia să colectez în decontul din aprilie 2013, dar pot să deduc abia în decontul din decembrie 2013. Timp de opt luni, suma respectivă de TVA stă la stat, ca un credit cadou fără dobândă din partea mea“, explică avocatul.
Se evaluează sesiunile de informare
Cea mai mare nemulţumire a întreprinzătorilor este obligativitatea ca toţi contribuabilii care au o cifră de afaceri de până la 500.000 de euro să se supună noilor norme. La nivelul judeţului Iaşi sunt vizaţi peste 7.800 de contribuabili, iar până acum Direcţia Generală a Finanţelor Publice Iaşi a organizat două sesiuni de instruire la care au luat parte în jur de 200 de contribuabili. „Sala a fost arhiplină, contribuabilii s-au arătat interesaţi de noile măsuri şi au cerut şi alte întâlniri pe această temă. Vom face o evaluare a celor două sesiuni de informare şi vom trimite datele către ANAF. Cei de la centru vor decide dacă vor mai avea loc astfel de informări. Contribuabilii trebuie să ştie că pot cere informaţii şi de la ghişeele direcţiei“, a spus Maria Ţăran, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice ale Judeţului Iaşi. (Alina Stan)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau