„O să se constate, într-un final, că bunii manageri de aeroporturi nu stau pe toate drumurile”
Dimensiune font:
* dialog cu Alexandru Anghel, noul preşedinte al Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Iaşi
- Domnule Anghel, ați revenit în fruntea Consiliului de Administrație al Aeroportului Iași după ce, în urmă cu doi ani, ați fost forțat să părăsiți această funcție. Care sunt planurile pe care le aveți pentru viitorul aerogării ieșene, aflată în dificultate din cauza pandemiei și nu numai?
- Lucrurile merg oarecum la pachet, în sensul în care Consiliul Județean hotărăște, prin scrisorea de așteptări, Consiliul de Administrație face planul de administrare, iar punerea în aplicare o face executivul. Primul pas a fost făcut prin schimbarea domnului Mitică Rebegea, care a stat trei ani acolo, degeaba, un om care nu are nu are nici o pregătire și nici nu avea ce să caute acolo, pentru ca nu are nici o competență care să îl recomande în funcția aceea, dar a făcut echipă cu domnul Cătălin Bulgariu, care iarăși nu avea ce să caute acolo, pentru că nu a administrat în viața lui nimic. Al doilea pas va fi acela de a vedea cu cine continuăm... Eu am cerut încă din februarie să se stopeze cheltuielile inutile, să refacem planul de administrare, planul de management, ca să putem gâni o politică tarifară adecvată față de companiile aeriene. Nu s-a făcut asta, deoarece directorul Bulgariu a considerat tot timpul că il șicanăm cu astfel de sugestii. De fapt, nici nu trebuia să îi spunem noi, trebuia să vină de la un bun administrator, care avea obligația să vadă când lucrurile nu merg bine și să ia măsuri, să le îndrepte. Acum va trebui să analizăm activitatea directorului, ce a făcut și ce nu a făcut, cum a răspuns la sarcinile trasate până acum de Consiliul de Administrație.
_ Care sunt, în viziunea dumneavoastră, cauzele care au condus la pierderea unor curse externe?
_ În primul rând, unele companii au solicitat invesiții la aeroport, iar investiția solicitată în mod permanent a fost cea legată de terminal, de capacitate de a procesa pasagerii și nu s-a făcut nimic în sensul acesta. Deci, ei au așteptat să vadă că se mișcă ceva, dar nici măcar intenție nu a fost. A doua condiție - și sunt încă discuții - a fost legată de reducerile comerciale care ar trebui să le primească Blue Air... Eu am un punct de vedere, ceilalti au un alt punct de vedere, trebuie să gândim în interesul aeroportului și în interesul de a putea ține cursele aici.
_ A fost vorba și despre unele datorii ale companiilor...
_ Normal este ca respectivele companii aeriene să plătescă exact atât cât trebuie, însă ei vor, atunci când zboară de la Iași, să aibă tarife comparabile cu cele de la Bacău sau de la Suceava. Dacă vă uitați pe schema de tarifare o să vedeți că BlueAir și Wizz Air aveau - la un trafic anual atins de 400-500 de mii de pasageri - cu reducerile care li se acordau, aveau tarife mai mai jos decât la Bacău și Suceava. Problema era că cel puțin BlueAir nu și-a primit partea de reducere comercială, iar WizzAir a fost deranjată de faptul că nu s-au făcut investiții la Iași și nu au avut dialog cu aeroportul.
_ Există șansa de a reîntoarce cursele pierdute?
_ Există această șansă, desigur! Eu știu asta, deoarece am mai avut discuții cu ei, la Brașov. Din punctul meu de vedere, atunci când am discutat nu am vrut să amestec lucrurile, însă tot ei deschideau discuția și spuneru că ar vrea să vină să zboare de la Iași dacă lucrurile ar reveni la normal și ar avea cu cine să poarte un dialog.
_ Care sunt planurile privind modernizarea aeroportului ieșean și – lucru esențial – de unde vor veni banii?
_ Am vorbit la Ministerul Transporturilor și este vorba să prelungească programul europene de finanțare pentru aeroporturi, care avea termen final luna decembrie 2020. Din cauza faptului că a fost înregistrată o absorție slabă, cumulată cu pandemia, s-a vorbit de prelungirea termenului cu încă doi ani. În condițiile acestea, am putea să aplicăm pentru construirea unui nou terminal cu finanțare europeană 85%. Lucrul acesta se putea face încă din ianuarie 2018, când a fost instalată noua conducere la Aeroport, dar nu s-a vrut. Din punctul meu de vedere, actuala conducere este culpabilă, iar acest aspect i se poate imputa. Se putea face un terminal până acum! Dar, știți cum este, se iau mai ușor banii pe desene, pe studii. Vă spun din experiența mea – deoarece în prezent mă ocup cu ridicarea unui nou aeroport, la Brașov - este foarte greu să duci un lucru la capăt. Numai extinderea asta de platformă de la Iași trebuia să fie gata din martie 2019, deci o depășire de termene. Cu cine să ne apucăm să facem lucruri mai serioase? Nu ai cu cine...
_ Cât de greu îi va fi Iașului să se impună ca aeroprt regional principal?
_ Vom reuși. Locul Iașului este acesta de aeroport regional. Dar, totul pornește de la oameni. Uitați-vă cât de mult se greșește și cât de mult avem de suferit... Nouă ni se pare că este o treabă minoră, toată lumea o tratează în cheia discuțiilor politice, că este o luptă pentru funcții. Dar hai să ne uităm și să vedem pe cine punem în funcțiile acestea, să avem oameni care au competențele necesare, deoarece, altfel, vor avea de suferit cei din zona IT, universitățile, turismul... Este un domeniu în care impactul nu se resimte doar asupra întreprinderii, că eu le tot spuneam că are de suferit și compania aeriană, au de suferit si agenții de handling, și ăia de la combustibil, dar și restaurantele, totul pentru că ai în fruntea instituției un om care habar nu are ce e cu el acolo și se gândește numai la interesul propriu, cum să își ia el salariu și prime. Orice sfaturi i-am dat noi a râs și nu le-a pus în aplicare, în tandem cu fostul peședinte al Consiliului de Administrație. Iașul are potențial. În primul rând, să fie niște oameni serioși și care să fie dedicați, să vină la muncă cu idea de a pune lucrurile pe făgașul normal și să dezvolte aeroportul.
_ Există măcar un nume, o variantă pentru funcția de director general al aeroportului?
_ Sincer, nu am un nume. O să se constate, într-un final, că bunii manageri de aeroporturi nu stau chiar pe toate drumurile, cei care să dețină competențele, cunoștințele necesare unui asemenea post. Sincer, la modul cel mai onest, este greu să gasim un om să ocupe funcția de conducere. Am avut o discuție cu factorii de conducere care au venit în județ, am dezbătut problema și le-am explicat cum majoritatea aeroporturilor din țară s-au chinuit enorm să își găsească manageri, unii încă nu și-au gasit, au dat anunțuri și nu le-a venit nimeni. Dacă luați toate aeroporturile din țară veți vedea că au pe acolo interimari, caută soluții și nu găsesc, pentru că nu sunt oameni. Din partea mea o să fie tot sprijinul, esențial ar fi să găsim pe cineva care măcar să vină cu gândul bun, în primă fază, să zică „hai să facem treabă bună acolo!” Cred că din momentul acela putem să începem să construim.
_ Cât de greu v-a fost să acceptați propunerea de a vă reîntoarce la Iași?
_ Eu sunt la Broașov și am făcut acolo un aeroport... Chiar nu aveam nevoie de asta, dar am venit să ajut. În 2017, când m-au dat afară de la Iași, aveam 2 milioane de euro profit. Tot traficul care s-a mai înregistrat în anul următor și încă un an după a fost de pe urma mea, că avem negociat cu Blue Air să deschidă cursele în acea perioadă. Acum se vede ce a făcut Bulgariu, că nu a făcut nimic și nimeni nu a comentat. Tuturor li s-a părut normal că am fost eu dat afară, dar acum hai să vedem pe cine aducem. Prima prioritate este să facem analiza domnului director și a aechipei sale, să vedem ce e de schimbat, ce e de păstrat, să facem o echipă. Nu avem nevoie de oameni care să piardă timpul, aici nu este o intreprindere de ajutor social, iar cine nu își face treaba poate să plece să facă loc altora.
_ Aveţi susţinerea necesară, simţiţi asta?
_ Avem cele două paliere de decizie - Consiliul de Administrație, partea de execuție - hai să facem o echipă bună! Cu noua conducere a județului și cu ce va mai fi pe la Guvern, cred că am avea sprijinul necesar și ne putem apuca de treabă. Acum, ce nu înţelege lumea, care spune mereu că atunci când te duci pe o funcție te umpli de bani, eu iau aceieași bani pe care îi luam și înainte, ca membru în Consiliul de Administrație, doar că vor fi responsabilități în plus. Eu mă puteam lipsi ușor de responsabilitatea asta, că am şi Autoritatea Aeronautică pe cap, am și Bașovul, dar am zis să vin, mi-am arătat disponibilitatea să vin să ajut și să facem lucrurile bine.
Dan M.BREZULEANU
Vanzare teren IASI - 75.899 mp
PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în locaţia din sat Lunca Cetăţuii, comuna Ciurea, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 75899 mp (7,5899 hectare) şi un număr de 16 clădiri, având preţul de vanzare de 3.281.300 euro. Informații suplimentare tel. 0771103209, - lucicalcc@gmail.com
Vanzare Teren IASI - 56.438 mp
PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în municipiul Iaşi, str. Aurel Vlaicu nr.87, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 56.438 mp (5,6438 hectare) şi un număr de 19 clădiri cu absolut toate utilitatile, având preţul de vanzare 8.402.420 euro. Pentru terenul de 56438 mp este aprobat un PUZ pentru locuinte colective. Informații suplimentare tel. 0771103209, e-mail - lucicalcc@gmail.com
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau