LEGEA REDEVENTEI GAZELOR
Dimensiune font:
Art 1 . Redeventa se defineste ca fiind o plata efectuata de un concesionar catre un concedent. Marimea redeventei este data de diferenta dintre valoarea produsului asupra caruia concesionarul obtine dreptul de folosinta si valoarea de piata a respectivului produs. Marimea redeventei este in esenta rezultatul unei negocieri de natura comerciala. Plata redeventei se face la nivelul convenit de concedent cu concesionarul si este supusa unei evolutii conform clauzelor din contractul de concesiune.
Art 2. Valoarea redeventei se stabileste anual de ANRM (autoritatea nationala pentru adminisrtrarea resurselor minerale) la un nivel estimat intre costul de piata al produsului cuprinzand productia, transportul, distributia si furnizarea acestuia pe de o parte si cheltuiala procesatorilor angrenati in livrarea acestuia. Nivelul redeventei se poate modifica la cererea concesionarului sau din dispozitia concedentului cu o preavizare de minimum o luna inaintea expirarii concesiei in curs.
Art 3 . Gazele naturale izvorate din teritorul national al Romaniei sunt proprietatea de drept a poporului roman , se administreaza de Guvernul Romaniei conform legilor adoptate de Parlamentul Romaniei si conforme dreptului comunitar . Extragerea , transportul , distributia si furnizarea acestora se poate face numai pe baza unei redevente prelevate la bugetul de stat.
Art 4. Proprietatea asupra zacamintelor de gaze este de drept a poporului roman si nu poate face obiectul unui act de comert sau instrainare. In cazuri exceptionale instrainari de proprietate asupra zacamintelor naturale poate fi facuta numai dupa un referendum national favorabil vanzarii.
Art 5 . Extragerea gazelor naturale din solul Romaniei poate fi facuta de agentii economici de sub coordonarea ministerului de resort sau de catre entitati tehnico-administrative terte pe baza contractelor de concesiune.
Art 6 . Organizatia care efectueaza extractia gazelor naturale din subsolul teritoriului Romaniei dispune de cantitatile extrase dupa propriile sale decizii cu respectarera legislatiei primare si secundare privind extractia , transportul, distributia si comercializarea acestora.
Art 7. Activitatile mentionate la Art 6 sunt supuse licentierii si controlului asupra respectarii conditiilor impuse de licentiator . In Romania licentierea operatorilor, a procedurilor aplicate de acestia si activitatea de operationalizare a campurilor gazeifere se face de AUTORITATEA NATIONALA PENTRU ENERGIE sau de organizatiile asupra carora guvernul Romaniei transfera competenta licentierii in domeniu.
Art 8 . Piata de gaze a Romaniei se liberalizeaza complect in termen de 60 de zile de la promulgarea prezentei legi. In termen de 30 de zile de la promulgarea prezentei legi, ANRE va emite un ordin prin care va anula toate reglementarile care impiedica liberalizarea totala a pietii gazelor la termenul de mai sus.
Art 9. Guvernul Romaniei va notifica in perioada de elaborare parlamentara a prezentei legi comisarului de resort din cadrul Comisiei Europene proiectul prezentei legi.
Art 10 . Proprietatea asupra gazelor naturale extrase devine efectiva dupa aplicarea redeventei care reprezinta prelevarea in contul proprietarului gazelor a cotei financiare aferente cantitatilor extrase convente de acesta cu operatorul licentiat pentru respectiva exploatare.
Art 11 . Redeventa din sarcina organizatiei de foraj-extractie se varsa in contul de trezorerie apartinand ministerului Finantelor Publice Romane sau, se transfera ca obligatie de depunere transportatorului si in continuare distribuitorului si furnizorului in mod individual pentru fiecare cantitate de gaze pusa in circulatie. Obligatia platii redeventei in cazul vanzarii unei cantitati de gaze se mentioneaza explicit pe factura fiscala specifica actului de comert si se notifica oficiului trezoreriei conform sistemului de zonare a acestuia.
Art 12. Consumatorii de gaze rezidenti pe teritoriul Romaniei avand calitatea de proprietari asupra zacamintelor de gaze din subsolul Romaniei vor primi o alocatie de gaze scutita de plata redeventei. In aceasta categorie de persoane scutite de plata redeventei se includ toti consumatorii casnici rezidenti in Romania, identificati prin rolul fiscal detinut asura unei unitati locative familiale precum si agentii economici inregistrati in Romania si care beneficiaza de ajutor de stat.
Art 13. Pentru consumatorii casnici scutirea de la plata redeventei pentru gaze se acorda de catre agentiile teritoriale fiscale odata cu declaratia de impozitare la nivelul a 100 Nmc lunar pentru fiecare din cele sase luni de iarna si 1 Nmc de gaze pentru prepararea hranei in fiecare luna calendaristica din an . Dovada dreptului la scutirea de plata asupra redeventei aplicata rezidentilor romani se face prin inregistrare electronica in baza de date ANAF . Beneficiarul scutirii preia de la ghiseul ANAF odata cu plata obligatiilor fiscale doua bonuri valorice (vouchere) cu cod de bare prin care acesta poate dovedi dreptul sau de proprietate asupra cotei de gaze aferenta anului urmator . Baza de urmarire a calitatii de scutit ramane evidenta electronica a beneficiarilor de scutire. Codul de bare va fi utilizat pentru identificarea in baza de date ANAF a beneficirilor.
Art 14 . Beneficiarii scutirii de plata a redeventelor vor depune dovada de scutire (voucherul) odata cu plata facturii aferente lunii ianuarie a fiecarui an calendaristic la casieria incasatorului consumului lunii ianuarie , la incasatorul costului gazelor in cazul incasarii contravalorii consumului la domiciliu sau la casieria asociatiei de locatari in cazul platii intretinerii. In acest ultim caz bonurile cu cod de bare pentru identificare se vor depune de administratorii de blocuri la ghiseele prestatorului serviciului de incalzire si furnizare de apa calda menajera. Furnizorul de apa calda si caldura va depune la randul sau voucherele colectate la caseria producatorului de energie sau la caseria furnizorului de gaze platind valoric din volumul facturii doar diferenta de suma sub forma financiara. Beneficiarii care intra in posesia bonurilor valorice de scutire (voucherelor) pe parcursul anului in care beneficiaza de aceasta vor depune personal dovada scutirii la sediul organizatiei furnizorului . Scutirea se acorda incepand cu luna urmatoare instituirii dreptului de scutire.
Art 15. Agentii economici autorizati in consumul de gaze pentru incalzirea spatiilor de productie si pentru utilizarea gazelor in procese tehnologice se supun dispozitiilor art. 107 si 108 din tratatul Uniunii Europene . Conform solicitarilor administratiei Romaniei, Comisia Europeana a avizat ajustarea treptata prin majorare a tarifului stabilit de Guvernul Romaniei in cazul agentilor economici pe un interval de timp esalonat pana in anul 2017 prin derogare consecutiva de la aplicarea articoleleor 107 si 108 din tratat. In consecinta in anul 2013 agentii economici beneficiaza de vouchere pentru diferenta de tarif intre pretul prezumat al pietei si tariful reglementat platit la data de 01.01.2013.
Pentru anul 2013 se prezumeaza un pret al pietei libere la nivelul a 460 dolari pentru mia de metri cubi de gaze. Pentru anii urmatori estimarea nivelului valorii de piata a gazelor se va face prin hotarari de guvern. Pentru anul 2013 redeventa se stabileste la nivelul a 260 dolari pentru o mie de metri cubi extrasi. Aplicarea redeventei se face odata cu liberalizarea pietii gazelor.
Art 16. In cazul agentilor economici rezidenti in Romania pentru anii 2014-2017 agentiile de colectare fiscala vor emite vouchere cu valori etapizat diminuate conform planurilor de conformare elaborate de respectivii agenti economici pentru fiecare an in parte astfel incat sa se realizeze o eficientizare treptata suportabila economic de agent.
Art 17. Planurile de conformare emise de agentii economici vor fundamenta reducerea progresiva a ajutorului de stat acordat in acest caz conform cu conventiile acceptate de Comisia Europeana pe baza planurilor de rationalizare si modernizare a liniilor de consum a energiei . Planurile tehnice precum si programele de materializare a modernizarilor se vor supune aprobarii AGENTIEI ROMANE PENTRU CONSERVAREA ENERGIEI , agentie care isi va relua incepand cu 31 martie 2013 statutul avut inaintea absorbtiei nerealizate corespunzator a acesteia in anul 2009 in structurile ANRE.
Art 18. ANRE va elabora in termen de 60 de zile de la data promulgarii prezentei legi proiectul unei ordonate de guvern care va elimina din structura actualei legi a gazelor (123/2012) toate dispozitiile contrare prezentei legi, precum si proiectul ordonantei de guvern privind reconstructia AGENTIEI PENTRU CONSERVAREA ENERGIEI . De asemenea va suspenda partial sau total in acelasi termen toate reglementarile care contravin prezentei legi.
Art 19. In dispozitivul LEGII 51/2006 se modifica Art. 1 sectiunea (2) prin adaugarea aliniatului : i) alimentarea consumatorilor casnici rezidenti cu gaze naturale.
Art 20. In vederea asigurarii serviciului public de alimentare cu gaze naturale a tuturor rezidentilor , persoane fizice sau juridice , obligatia mentenantei si extinderii sistemului de distributie prin retele de conducte revine autoritatilor locale. In vederea asigurarii accesului nediscriminatoriu al oricarui consumator care solicita racordarea la sistem, autoritatile locale sunt obligate a introduce in planul de investitii aferent localitatii respective a pozitiei : “extindere retele de servicii publice si utilitati” - investitie prioritara de rangul cel mai inalt. De regula, aceste investitii se fac pe fonduri europene fiind parte a POS – axa prioritara : fonduri structurale si de coeziune precum si a Programului Operational Regional.
Art 21. In cazul in care programul de extindere a retelor de gaze nu satisface consumatorul, acesta poate executa extinderea instalatiei de gaze pe cont propriu pe baza de autorizatie de executie eliberata de autoritatea locala. Autorizatia va cuprinde conditiile de executie a instalatiei precum si lista firmelor autorizate in executie . Procesul verbal de receptie a lucrarilor executate in baza autorizatiei de mai sus, act elaborat conform prescriptiilor ANRE se constituie document de decontare prin care consumatorul care a investit in extinderea retelei va fi despagubit prin reducerea cu 10% a valorii facturii de plata a gazelor , procent aplicat pe suma efectiv platita de consumator pana la concurenta sumei investite. Discountul aplicat astfel se deconteaza de furnizorul de gaze autoritatii locale detinatoare a infrastructurii : RETEA DE DISTRIBUTIE A GAZELOR NATURALE .
Art 22. Orice persoana fizica sau juridica rezidenta in Romania este indreptatita in a incheia un contract de furnizare-cumparare de gaze naturale fundamentat in decontare pe un contor INDIVIDUAL montat de furnizor la limita de proprietate a consumatorului.
Art 23. Retelele de distributie se constituie PATRIMONIU PUBLIC, fiind de drept gestionat direct de primaria locala sau prin conciliere de exploatare-administrare sau de intretinere-mentenanta de persoane juridice autorizate de ANRE. Limitele retelelor publice se definesc de contoarele de masura.
Art 24. Contoarele de masura a cantitatii gazelor naturale se monteaza de regula la limita proprietatii consumatorilor CU DOMENIUL PUBLIC pe o portiune tehnologic definita, preluata din proprietatea consumatorului , portiune amenajata conform normelor de exploatare elaborate de ANRE. In cazul in care montajul nu este posibil la limita proprietatii, ANRE va emite caz cu caz o derogare pe baza de proiect in interiorul proprietatii consumatorului. In acest caz contorul va fi preluat in custodiere de catre consumator.
AMENDAMENT introdus in 23.01.2013 la solicitarea ASOCIATIEI ROMANILOR DIN OLANDA : “contoarele care se monteaza la consumatorii casnici vor avea cadranul indicator al cantitatii consumate marcat atat in kilowtore cat si in metri cubi .”
Art 25. Autoritatile locale sunt responsabile pentru protectia civila a rezidentuilor arondati. In cazul protectiei impotriva exploziilor de orice fel datorate acumularilor de gaze, autoritatile locale vor dota toate incintele rezidentelor susceptibile inundarii cu gaze combustibile ( bucatarii , subsoluri sau incaperi de acces ale tronsoanelor din retele) cu detectoare de prezenta a gazelor cu semnal radio sau galvanic declansat de depasirea concentratiei admise. Aceste sesizoare se vor alimenta independent cu baterii cu durata de viata minima la nivelul intervaleleor de revizie a reteleleor de gaze cand personalul autorizat pentru revizie va inlocui acese baterii urmand a consemna in procesul verbal de revizie atat inlocuirea bateriiilor cat si starea bateriilor uzate precum si rezultatul probei profilactice finale reviziei. Semnalul senzorilor de prezenta a gazelor va fi receptionat si retransmis prin avertizare sonora sesizabila din exteriorul cladirilor. In cazuri deosebite definite de autoritatea locala sau la cererea asociatiilor de locatari semnalul de depasire a concentratiei de gaze va putea fi transmis si inspectroatelor teritoriale pentru urgente . In sensul celor de mai sus agentia serviciilor publice comunale va emite in termen de 60 de zile de la promulgarea legii reglementarile adecvate.
Art 26. Protectia consumatorilor de gaze in situtiile de urgenta speciale asimilate cutremurelor se va face de catre furnizorii de gaze conform unui program de dotare a consumatorilor de gaze cu ventile electromagnetice normal inchise . Pentru livrarea gazelor prin aceste robinete se va introduce o comanda temporizata cu sistem de ceas declansator temporizat alimentat electric de la sursa de curent alternativ casnic.. Beneficiarul va actiona comanda electrica pentru timpul necesar utilizarii gazelor dupa care ceasul de comanda va declansa inchiderea ventilului electromagnetic prin taierea alimentarii electrice a acestuia.
Art 27. Amplasarea dispozitivelor electromagnetice de protectie se va face concomitent cu revizia programata a instalatiilor consumatoare de gaze naturale industriale sau casnice. In acest fel in caz de cutremur declansarea alimentarii electrice a oraselor va duce automat la izolarea retelelor de gaze – sursele majore ale incendiilor in situatiile de urgenta.
SANCTIUNI
Art 28. Se aplica pedeapsa privativa de libertate cu inchisoare cu executare de la 2 la 7 ani persoanei decidente care din culpa –proprie intarzie cu mai mult de sase luni de la promulgare aplicarea dispozitiilor prezentei legi . De asemenea se aplica aceiasi pedeapsa si persoanelor dovedite a fi realizat foloase personale din aplicarea incorecta sau intarziata a prezentei legi. In cazul institutiilor publice responsabilitatea aplicarii intocmai a prezentei legi revine in exclusivitate conducatorului institutiei la nivelul a minim 50% din pedeapsa si in mod decis de o instanta judecatoreasca restul de pedeapsa va fi distribuit membrilor consiliulu de administratiei a acesteia.
Art 29. Instanta de judecata care va pronunta sentinta privativa de libertate conform Art 28 va dispune concomitent unui executor judecatoresc ales pe baza aleatorie partajarea averii condamnatului urmand ca in interval de sase luni de la pronuntarea instantei executorul autorizat sa depuna la dosarul cauzei expertiza de partajare din care sa rezulte averea exclusiva a condamnatului. Depunerea expertizei de partajare va fi insotita de scrisoarea de sesizare a instantei , numarul de inregistrare a acesteia in registratura respectivei instante constituind dovada integrarii in intervalul de timp acordat de lege pentru expertiza .
Art 30 . Intarzierea sau efectuarea cu rea credinta a expertizei dispuse de instanta la Art 29. se pedepseste cu sanctiunea reprezentand 10% din cifra de afaceri a organizatiei sau a persoanei care efectueaza expertiza.
Art 31. Pronuntarea sentintei definitve in cazurile prevazute cu sanctiuni privative de libertate in prezenta lege se transmite de instanta care a pronuntat sentinta definitiva organelor de urmarire penala din cadrul sectiunii apartinand ministerului public din zona in care opereaza instanta care a pronuntat sentinta.
Art 32. Subsidiara Ministerului Public sesizata conform Art 31 de mai sus intocmeste dosarul de constituire a statului ca PARTE CIVILA pagubita in respectivul caz de coruptie.
Art 33. Organizatia de urmarire penala va identifica rudele pana la nivelul 4 a condamnatilor si va efectua in interval de un an de la pronuntare controlul dobanadirii averilor de catre acestia . Averea cu provenienta nedovedita ca fiind legal dobandita in posesia rudelor identificate in limitele prevazute mai sus va fi confiscata si valorificata conform procedurilor prevazute mai jos.
Art 34. Persoanele sanctionate in baza Art 28 sunt supuse actiunii de confiscare a averii proprii pana la nivelul averii minime necesare subzistentei. In acest sens in maximum sase luni de la ramanerea definitiva a incadrarii faptelor in dispozitivul Art 32, instanta va dispune valorificarea averii confiscate condamantului prin licitatia de tip olandez aplicand rata de 20% trimestrial pana la valorificarea integrala a respectivei averi .
Art 35. Valoarea obtinuta din valorificarea averii condamantilor va fi utilizata pentru acoperirea cheltuielilor de valorificare demonstrate prin postcalcul aplicand o rata a beneficiului de maxim 5% din suma obtinuta la care se depun in contul executorilor 10% si alti 10% in contul judecatoriei care a pronuntat sentinta definitiva . Restul sumei valorificate se face venit la stat si se depune la filiala trezoreriei la care este arondata judecatoria care a pronuntat sentinta .
Art 36. Executorii care participa la punerea in aplicare a dispoziitilor prezentei legi sunt obligati sub sanctiune prevazuta de Art 28 si 30 de mai sus , dupa caz , sa depuna trimestrial la dosarul cauzei un RAPORT DE PROGRES privind executarea dispozitivului legal administrat.
INITIATORI
GRUPUL PARLAMENTAR PPDD in colaborare cu FEDERATIA SOCIETATILOR CIVILE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau