Planul Inclinat - Covasna
Dimensiune font:
Planul inclinat este una din curiozitatile Vaii Zanelor, fiind numit de catre localnici si "Siclaul". Este o instalatie deosebit de ingenioasa si este un monument tehnic unicat. Partile componente ale Planului Inclinat au fost comandate de la firma Obach din Viena si are o lungime de 1236m, diferenta de nivel dintre cele doua statii fiind de 327m, ecartamentul avand 1450 mm, iar diametrul cablului fiind de 28 mm. Planul Inclinat transporta zilnic 30 de vagoane de lemne a cate 10 mc, rezultand un total de 300 mc lemne pe zi. Nu se folosea pentru tranportul persoanelor decat ocazional. Cele doua platforme au o latime de 3m si lungimea de 6m. Pe acestea se incarcau vagonetele care erau apoi tractate de cai pe o distanta de 50m pana in locul de unde locomotiva cu aburi le ducea in Covasna la gara mare. Momentan Planul Inclinat nu functioneaza, dar poate fi vizitat, iar pe sectorul de cale ferata Covasna - Subsiclau (Planul Inclinat) ocazional, atunci cand exista cerere, circula o mocanita (locomotiva cu aburi) care este folosita pentru agrement (plimbarea turistilor).
Principiul de functionare este destul de simplu, cele doua platforme erau legate cu un cablu, cablu ce era prins in partea superioara a Planului Inclinat de niste "roti" imense. Daca in partea de sus pe platforma se aseza un vagon incarcat cu lemne si pe platforma de jos se aseza un vagon gol datorita fortei de gravitatie vagonul incarcat cobora si il tragea sus pe cel gol, fara combustibil bazandu-se doar pe legile fizicii. La mijlocul planului este o bifurcatie a sinelor unde platformele se evitau, iar sus in capat este cabina de comanda si de franare. De la Planul Inclinat vagoanele cu lemne erau transportate la gara din Covasna (5,8 km) de locomotive cu aburi, iar in partea superioara cele goale de o alta locomotiva la Comandau (14,2 km).
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau