De ce nu vom avea prea curând mașini electrice de oraș la sub 20.000 de euro

Dimensiune font:

| 03-09-2023 10:11

 Un fel de „sfânt Graal” al mașinilor electrice ține de lansarea unor modele de oraș care să coste de la 20.000 euro și să ofere spațiu suficient pentru patru adulți și bagajele lor. Mai multe companii auto lucrează la astfel de modele, dar sunt multe obstacole de depășit și nu este clar dacă astfel de mașini vor ajunge curând pe piață.

Masini electrice 

Nu există nici mașină electrică perfectă și nici ieftină

Când spunem mașină full-electrică la 20.000 de euro, prețul NU include subvențiile guvernamentale, mai ales că sunt țări mari care au micșorat subvenția, iar altele se gândesc să renunțe total la subvenții în câțiva ani. România are printre cele mai mari subvenții pentru cei care își iau mașini full-electrice prin Rabla Plus (totalul poate trece de 10.000 de euro). 

Nu există în prezent nicio mașină electrică perfectă și nici mașină electrică ieftină. Nici măcar cele mai accesibile modele full-electrice de pe piață nu sunt ieftine, la 20-25.000 de euro, iar bateria rămâne punctul unde ar fi cel mai mult de îmbunătățit, atât la capitolul costuri, cât și la autonomie.

Dar problema este că, atunci când capacitatea crește, și dimensiunea și greutatea bateriei cresc, astfel că, dacă vrem autonomie mai mare, și costurile de producție sunt mai ridicate. Tehnologia din ultimii ani a permis ca bateriile să aibă capacitate mai mare, fără ca dimensiunile lor să crească enorm. Dar bateriile rămân foarte scumpe.

Există o mare promisiune la capitolul baterii ale viitorului: cele de tip „solid-state”. Nu sunt însă o soluție pentru cele mai ieftine mașini electrice, pentru că aceste baterii sunt scump de dezvoltat și vor apărea mai întâi pe modelele cele mai scumpe, nu mai repede de 2026 sau 2027. Toyota a vorbit despre un vehicul cu autonomie de peste 1.000 km, dar o astfel de mașină va costa mult peste 100.000 de euro. Nu va fi una pentru publicul larg. 

Presa americană a scris despre posibilitatea ca Tesla Motors să lanseze o mașină care să coste 25.000 de dolari, dar acest lucru nu doar că a fost negat de Elon Musk, dar nici nu are cum să se întâmple, fiindcă marja de profit ar fi minimă pentru Tesla, iar autonomia unei astfel de mașini ar fi extrem de scăzută, față de alte modele Tesla.

În 2022, un calcul al Center for Automotive Research arăta că în doar câteva luni, prețurile pentru mașinile electrice au crescut în medie cu 15%, din cauză că au crescut costurile cu materiile prime, cu salariile și cu energia. A contat aici și penuria de componente, dar și faptul că bateriile NU s-au ieftinit chiar în ritmul așteptat.

În UE s-au vândut 819.000 de mașini electrice noi în primele șapte luni ale anului, aceste mașini ajungând să aibă o cotă record, de 13% din piața auto totală. Creșterea a fost de 54% față de acum un an. În România s-au înmatriculat 9.000 de mașini electrice noi, ceea ce înseamnă peste 10% din piața totală. 

Bateria este principalul obstacol în calea ieftinirii

Este însă complicat pentru un constructor auto să facă o mașină electrică spațioasă, cu autonomie decentă și cu un preț mai mic, fiindcă ideea este ca aceea companie să obțină și profit din vânzarea acelui model. Marja de profit este mai mică pentru un vehicul electric de mici dimensiuni, în timp ce la SUV-uri electrice de clasă C sau D, marja de profit este net superioară.

Dacia Spring este cea mai ieftină mașină din UE, însă este o mașină destul de mică (3,73 m lungime), autonomia nu este foarte mare și greutatea mașinii este de 975 kg, producătorul dorind cu orice preț să țină greutatea totală la un nivel cât mai scăzut.

 

Prețurile Spring porneau de la sub 17.000 euro când mașina a fost lansată, în 2021, iar acum pornesc de la 20.800 euro (fără aplicarea subvențiilor).

 

Obiectivul multor companii este să poată scoată o electrică de oraș care să coste de la 20.000 de euro și să aibă cam 4 metri lungime. 

Cele mai grele electrice cântăresc aproape trei tone (Rolls Royce, Spectre, Mercedes Benz EQS și BMW i7), deoarece bateria are câteva sute de kg, pentru că numai așa poate și mașina să aibă autonomie de 500 km, și nu de 200 km, precum modelele cele mai mici. Prețurile celor mai scumpe electrice trec lejer de 100.000 de euro. Este clar că o mașină electrică de oraș care să fie vândută la 20.000 de euro nu va avea o baterie foarte grea, fiindcă ar costa mult prea mult.

Mai multe companii auto țintesc spre modele de oraș care să coste de la 20-23.000 de euro, iar aici vorbim și despre companii europene și despre sud-coreeni, despre japonezi și, evident, despre chinezi. Dar cel mai mult a comunicat pe tema unei mașini electrice ieftine compania germană care este numărul unu la producție auto în Europa.

Un vis german greu de realizat - electrica de 20.000 de euro ar fi „the real Champions League”

O companie a comunicat foarte mult în ultimul an pe tema unei mașini electrice de oraș la prețuri de 20-22.000 de euro: Volkswagen. Volkwagen are gama de electrice ID care cuprinde mai multe modele, unele și de peste 60.000 de euro, dar încă nu are și modele mici de oraș, cu excepția lui e-Up! (care va fi scos din producție în 2024). 

Cei de la grupul german au spus că mărcile Volkswagen și Skoda lucrează la dezvoltarea unor modele full-electrice care să coste de la 20.000 de euro și sunt convinși că lansarea unor astfel de modele este posibilă, dar nu mai repede de 2026-2027.

 

Compania va lansa până atunci un model care va porni de la sub 25.000 de euro, dar spune că avansul tehnic în domeniul bateriilor îi va permite lansarea unui model mai ieftin. În martie a fost prezentat conceptul ID.2all care a fost prezentat ca fiind un model electric de sub 25.000 de euro, care va fi lansat în 2025.

La existența unui preț scăzut va contribui și faptul că bateriile vor fi produse „in house” de Volkswagen, în Spania.

În primăvară, Thomas Schäfer, șef al brand-ului Volkswagen, spunea că marja de profit trebuie să fie măcar de 6% pentru mașinile electrice de clasă mică ale mărcii. Întrebat când va lansa grupul o mașină electrică de sub 20.000 de euro, Schäfer a spus că trebuie să se întâmple până în 2026 sau 2027 și un astfel de model ar fi „the real Champions League”. 

„Pentru Volkswagen este aproape o obligație să reușească. Trebuie să construim o mașină acceptabilă la preț. Nu este însă ceva ce poți face rapid fără să faci și ceva compromisuri la valoarea brand-ului”, spunea Thomas Schäfer.

Întrebat cum poate compania să facă profit cu o mașină electrică la un preț mic, oficialul german a spus că Volkswagen are patru scenarii în lucru pentru această mașină. Unul ar fi să pui o baterie cât mai mică, în timp ce altul ar fi să construiești mașina cu o companie parteneră, astfel încât producția anuală să fie cât mai mare.

Prețuri încă descurajant de mari

Când oamenii sunt întrebați dacă ar vrea să-și cumpere mașini electrice, cei care răspund că NU sunt rugați să explice și de ce, iar aici vin foarte des două argumente: prețul ridicat și autonomia redusă.

Mașinile electrice sunt foarte scumpe și doar câteva modele mici costă sub 30.000 euro înainte de aplicarea subvențiilor.

Cabinetul de cercetare JATO a făcut anul trecut un studiu în care a arătat că prețul mediu al unei mașini electrice în Europa a crescut de la 49.000 euro, la 58.000 de euro în ultimii șapte ani, iar asta și fiindcă au apărut modele mai mari (SUV-uri, berline) și mai scumpe.

În China, prețul mediu al unei electrice a scăzut de la 66.000 euro, la 32.000 euro în șapte ani, iar asta s-a întâmplat și fiindcă au apărut o mulțime de modele de mici dimensiuni, mult mai multe decât în Europa.

Și când vor exista mașini electrice de 20.000 de euro nu ar trebui să ne așteptăm la autonomii mari de 400-500 km, pentru că nu este posibil cu acele baterii. Autonomiile reale vor fi clar sub 250-300 km.

Un punct negativ ține de faptul că în toată Europa s-a scumpit energia electrică și încărcarea unei mașini nu este la fel de ieftină cum era acum 3-4 ani. Clar că sunt însă mai mici costurile decât cu mașinile pe benzină

Bateriile mașinilor electrice nu s-au ieftinit în ritmul sperat acum 5-6 ani și sunt scumpe și grele. Bateria unei Dacia Spring cântărește cam 270 kg, cea a unui Volkswagen ID 4, cam 500 kg, iar la Tesla Model S, 544 kg. Cea mai grea baterie este la un model ce se vinde în SUA: GMC Hummer Edition 1, peste 1.300 kg...

Prețurile pentru 1 kWh în cazul bateriilor litiu-ion au tot scăzut în ultimii 15 ani, însă în 2022 au crescut cu circa 7%. S-a ajuns la un cost de circa 155 dolari pentru 1 kWh, la nivel de industrie. Din 2008 și până în 2022 prețul pentru 1 kWh a scăzut cu aproape 90%, potrivit unor estimări ale Departamentului de Energie din cadrul Biroul pentru Tehnologie a Vehiculelor (din SUA).

În 2008 era vorba despre un cost de circa 1.350 dolari pentru 1 kWh. În 2022 s-a ajuns la circa 150-155 dolari pentru 1 kWh. Principalele motive care au dus la scăderea prețurilor țin de creșterea volumelor de producție și de îmbunătățirea chimiei acumulatorilor litiu-ion.

Este de așteptat ca pragul de 100 dolari pentru 1 kWh să fie atins în 2026, cu doi ani mai târziu decât estimările anterioare.

La nivel de industrie auto, bateriile cu o capacitate de 100 kWh sunt văzute ca punct din care automobilele electrice devin foarte competitive în raport cu cele termice (în termeni de autonomie).

Bateria de 26,8 kWh (brut) a unei Dacia Spring costă în jurul a 4.000 de dolari, iar bateria de 60 kWh a unui Tesla Model 3 costă cam 9.000 de dolari. Bateria de 82 kWh a unui Volkswagen ID Buzz costă mai mult de 12.000 de dolari, iar bateria de 105 kWh a unui BMW i7 este undeva pe la 16.000 de dolari.

De ce sunt bateriile așa de scumpe

De ce sunt bateriile pentru mașini electrice atât de scumpe? Pentru că sunt scumpe componentele cu care ele sunt construite și cea mai scumpă parte a celulei este catodul, din cauza metalelor folosite, cum ar fi cobaltul, litiul sau nichelul.

Aceste materiale sunt extrase din mine care se găsesc în diverse locuri din lume și costurile sunt mari și datorită faptului că trebuie apoi procesate intens pentru a fi convertite în componente chimice de o puritate super-înaltă. Cele mai multe extracții se fac în țări precum Australia, R D Congo, Chile și China, dar în China se fac aproximativ 80% dintre operațiunile de procesare și rafinare.

O problemă este faptul că, dată fiind creșterea cererii pentru aceste metale rare, prețul lor va crește și el și va anula o parte dintre câștigurile de eficiență obținute prin inovații tehnologice.

Grafitul este folosit la anodul bateriilor. Într-o celulă de baterie, catodul este polul negativ, iar anodul este polul pozitiv, la acesta din urmă fiind folosit și grafitul procesat.

Pentru reducerea costurilor se testează înlocuirea grafitului cu siliciu în construcția anodului, dorința fiind de a reduce costurile, dar și de a crește autonomia.

Nu trebuie uitat că autonomia reală a bateriei scade mult când conduci cu viteză mare, cu aerul condiționat pornit sau pe temperaturi reduse. Pe de altă parte, încărcarea durează mult mai mult la temperaturi ridicate la mașinile unde bateriile sunt răcite cu aer, față de cele care sunt răcite cu lichid (baterii cu costuri mai mari).

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Cine transmite cursa de azi din Formula 1. Oscar Piastri pleacă din pole-position
13/04/2025 11:59

 Pilotul australian Oscar Piastri s-a impus sambătă in calificările Marelui Premiu al Bahrainului şi va pleca din pole-position in cursa de duminică. Pentru Oscar Piastri (McLaren Mercedes) este al d ...

Mașinile pe care copii de 14 ani români au voie să le conducă fără permis. Nu le trebuie nici curs
12/04/2025 23:01

  Masinile pe care copii de 14 ani romani au voie să le conducă fără permis. Nu le trebuie nici curs În ţara cu cele mai multe vieţi pierdute pe şosele din Uniunea Europeană, adolescenţii ...

Ce este rovinieta și când este necesară
11/04/2025 11:51

Soferii care circulă cu masinile pe reteaua de drumuri nationale se pot intreba si la cat timp vine amenda de rovinietă, in cazul in care acestia nu au achitat-o si au fost depistati. În această situat ...

Camera auto sună proprietarul dacă mașina e lovită sau vandalizată în parcare
09/04/2025 19:54

În Romania, inregistrările realizate cu camerele de bord sunt acceptate oficial ca probe video atat de către politie, cat si de către companiile de asigurări in cazul dosarelor de daună RCA si CASCO. ...

Dacia pregătește un nou model electric, complet modificat: ”Va fi o surpriză!”. Când va fi lansat
08/04/2025 12:09

 Dacia continuă transformarea incepută in urmă cu cativa ani, iar noile planuri anuntate de CEO-ul mărcii, Denis le Vot, aduc vesti importante pentru fanii brandului romanesc. Într-un interviu ac ...

Ce trebuie să faci când Poliția aprinde girofarul în spatele tău!
04/04/2025 14:58

Dacă in oglinda retrovizoare vezi că o masină de Politie se apropie cu girofarurile aprinse, este momentul să fii extrem de atent. Fie că este vorba de o interventie urgentă, o urmărire sau pur si simplu ...

Noi reglementări în Codul Rutier 2025! Amenzi pentru șoferi dacă pasagerii nu respectă regulile de siguranță
02/04/2025 16:34

Începand cu 2025, Codul Rutier aduce noi reglementări importante pentru soferi si pasageri, cu scopul de a imbunătăti siguranta pe drumurile publice. Una dintre cele mai importante modificări vizează ...

Stadiul lucrărilor pe Autostrada Moldovei. Ce se întâmplă pe fiecare lot și când ar putea fi gata A7
31/03/2025 22:44

 Din punctul de vedere al investitiilor in infrastructura rutieră, regiunea Moldovei a fost mult timp neglijată, aspect care a provocat in societate diverse actiuni civice. Astfel, politicul a fost presa ...

Decizie a Comisiei Europene: Toți românii, obligați să-și schimbe permisul de conducere. Scade la 17 ani vârsta legală pentru condus
31/03/2025 13:40

Comisia Europeană a adoptat o serie de măsuri menite să modernizeze regulile privind permisele de conducere in intreaga Uniune Europeană. Astfel, pană la data de 19 ianuarie 2033 toate permisele din Europa ...

Lege pentru șoferii cu permis Categoria B: O nouă limită s-a impus
29/03/2025 20:13

Începand cu 2025, modificările aduse Codului Rutier aduc clarificări importante pentru soferii care doresc să tracteze o remorcă usoară cu permisul de Categoria B, fără a fi necesară obtinerea unu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei