INTERVIU - Maricel POPA: „Avem o mare problemă legată de deschiderea şcolilor”

80120892_1185249235148801_8708102710114648064_o

Dimensiune font:

| 26-08-2020 00:00
* dialog cu Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi
- Domnule preşedinte, au mai rămas doar câteva zile până la deschiderea unui nou an şcolar. Cât de mult s-au implicat unităţile administrativ-teritoriale în soluţionarea problemelor şcolilor, dat fiind faptul că trebuie să asigure anumite condiţii, în contextul pandemiei de coronavirus?      
- Din păcate, Guvernul actual a lăsat toate problemele pe seama noastră, au dat doar directivă să rezolve primăriile, să rezolve consliile județene. Avem primari care ne-au solicitat sprijin, dar ținând cont că la penultima rectificare noi am primit bani doar pentru o eugenie pentru fiecare locuitor din județ, nu vom putea ajuta prea mult. 
- Pentru o eugenie...
- Am primit câte 75 de bani pentru fiecare locuitor, dezastruos, am putea spune! Mai mult, la primării nu au dat bani nici măcar pentru plata intemnizațiilor persoanelor cu handicap sau a persoanelor care însoțesc persoanele cu handicap, căci e obligația Guvernului să dea, prin buget. Noi, la ultima rectificare am primit bani la capitolul protecția copilului pentru doar 14 zile, ținând cont că în decembrie au alocat bani până pe 17 februarie! Dar noi avem bani pentru protecția copilului, mai ales că avem cel mai mare centru de plasament din țară, cu 3.100 de persoane și 2.400 de angajați. Am făcut faţă, deoarece am luat bani de la alte investiții sau din alte sectoare, ceea ce nu este normal, dar am reuşit să supravieţuim. Legea spune clar – Consiliul Judeţean pune 10% din bugetul propriu, iar 90% vin de la buget. Din păcate s-a inversat proporţia, Guvernul ne-a dat doar 12%, iar restul de bani... a trebuit să căutăm noi bani, să completăm pentru persoanele cu dizabilități, pentru persoanele cu handicap. 
- În aceste condiţii, începerea anului şcolar este oarecum periclitată?
- Este o mare problemă pentru începerea noului an școlar, deoarece primarii nu știu de unde să ia bani. Așa cum spunea săptămâna trecută ministrul Educaţiei, copiii trebuie să vină la școală, dar fără să se întâlnescă, însă nu am să înțeleg de ce nimeni nu a luat măsuri până acum. Noi, în actualul mandat am reușit să facem peste 200 de obiective școlare, în condiţiile în care, în 2016, erau 274 de unităţi școlare, iar acum avem peste 280 de școli și grădinițe cu toaletele în incintă, cu apă curentă, cu condiţii totale de igienă. Principal și prioritar rămâne apa și săpunul, deoarece trebuie păstrată igiena, în primul rând, iar de aici mai departe, partea de echipamente, măști, dezinfectant le revine primarilor. Eu nu știu cum vor face primarii, pentru că bani nu au, bugetele primăriilor sunt secătuite, deoarece Guvernul nu a mai ajutat cu nimic la cofinanțarea proiectelor. Spun doar că vor ajuta, dar când, peste câţi ani? Iar până atunci, ce vor face primăriile, cum se vor descurca? Avem o mare problemă legată de deschiderea şcolilor, însă încercăm cu fiecare primar în parte să găsim soluții optime, cu bani puțini să facem față acestor situații.

„Guvernul s-a împrumutat cu 1.000 de euro pe secundă, dar nu pentru proiecte, ci pentru clientela politică. Probabil vor continua să facă asta...”

- Consiliul Judeţean îi poate sprijini financiar?
- Nu putem să îi ajutăm direct cu bani. Noi am prevăzut asta, iar atunci când a ajuns rectificarea de buget în Parlament, eu am făcut un amendament, susținut de parlamentarii ieşeni, și am reușit să creștem alocarea bugetară de la 600 de mii la 48 de milioane de lei. Nici până acum nu au intrat în buget acești bani, căci Guvernul nu are bani pentru protecția populației, dar are bani pentru clientela politică. Să nu uităm că în ministere, în acest, an s-au angajat peste 12 mii de oameni, bineînțeles toți cumetri, fini, toate rubedeniile posibile și imposibile.
- Va continua şi în acest an programul Cornul şi laptele în şcolile ieşene?
- Cu siguranță va continua. Ne pregătim. Acolo unde sunt cazuri speciale vor trebui izolate focarele, ținând cont că avem în administrare şi 5 școli speciale, unde vin copii cu probleme din toată Moldova. Chiar și aici avem o problemă, însă noi am suplimentat banii pentru școlile respective, să se poată pregăti, să achiziţioneze materialele sanitare de care au nevoie, asistent, medic în fiecare școlală, tablete pentru școli și... Dumnezeu cu mila. 
- Ce s-a întâmplat cu cornurile şi laptele rămase nedistribuite din primăvară? Unele judeţe au redistribuit aceste alimente către spitale, unităţi socio-sanitare...
- Și aici s-au redistribuit, însă o parte sunt în rezervă. Noi avem acum vreo zece unităţi administrativ-teritoriale care au renunțat la acest program.
- Putem vorbi despre şcoala online ca despre o variantă plauzibilă în mediul rural?
- Şcola online este o problemă. Nu se poate face şcoală online în toate zonele. Noi, administrația, facem toate eforturile pentru o protecție cât mai bună a copiilor și a profesorilor. Este o mare problemă că tabletele nu ajută. Sunt foarte multe zone unde nu există internet şi nu se pot ține cursurile online. Noi vrem ca școala să se desfăşoare cu prezenţă fizică în clase, suntem pregătiți pentru a merge la școală, avem circuitele adecvate, așa cum vă spuneam, aproape toate școlile din județ au apă curentă, canalizare și putem face față acestei provocări. Sugestia Ministerului Educaţiei a fost ca acolo unde sunt localități fără internet copii să vină la școală. Marea problemă este că a aruncat problema pe fiecare președinte de Consiliul Judeţean, pe fiecare primar, să ia decizii. Nu există ceva de la centru, o schemă clasică, nu sunt oameni, nu au specialiști ca să studieze ce se întâmplă dacă elevii nu vin la școlă, ce se întâmplă dacă vin la școală, ce se întâmplă dacă sunt focare... Nu! Voi, primarii, răspundeți, voi, președinții de CJ, răspundeți! Nu ne-au dat nici un ban, nu au ajutat cu nimic, dar au pasat răspunderea. Administraţia are obligația de a asiguara dezinfectanți și materiale, dar fără să primească niciun ban. De unde să iei, stai să te gândești, Guvernul acesta s-a împrumutat cu 1.000 de euro pe secundă, dar nu pentru proiecte, ci pentru clientela politică. Probabil vor continua să facă asta...

„Primul pacient va fi internat la spitalul mobil de la Leţcani când va vrea Guvernul, pentru ca totul este în mâna Guvernului, să dea autorizații... Sigur, dacă nu era an electoral, acest spital ar fi fost deja funcțional”.

- Numărul cazurilor de coronavirus nu prea slăbeşte, cel puţin la Iaşi. Cum stau lucrurile cu spitalul mobil de la Leţcani?
- Vreau să mulțumesc Ministerului de Externe deoarece, după trei săptămâni de aşteptare, a facilitat acordarea vizelor pentru specialiştii veniţi din Turcia să instaleze aparatura medicală. Spitalul este ansamblat, doar instalațiile mai trebuie montate. Apoi, spitalul mobil va fi predat Spitalului de Boli Infecțioase, ca secție externă, cu organigramă, cu tot. La ultima ședință de Consiliu Judeţean ați văzut foarte clar cum consilierii opoziţiei au ieşit din sală, nu au vrut să voteze predarea spitalului. 
- Când apreciaţi că va fi internat acolo primul pacient?
- Primul pacient acolo va fi internat când va vrea Guvernul, pentru ca totul este în mâna Guvernului, să dea autorizații... Sigur, dacă nu era an electoral, acest spital deja funcționa. Dar, deşi au fost foarte multe piedici, spitalul acesta este instalat și un spital unic în România. În Belgia, același spital s-a montat în doi ani, deci nu se poate monta cât ai bate din palme! Nu a montat armata în 20 de zile un spital din corturi, la Braşov, spitalul mobil de la Bacău, care a fost achiziţionat o dată cu cel de la Leţcani, nu este montat nici la ora asta şi este unul de 50 de paturi, fără terapie, fără sală de operații, fără celelalte accesorii ale unui spital. Spitalul mobil este un spital complex, un spital care poate fi folosit pentru această pandemie, dar și ulterior, pentru alte situaţii de urgenţă. Noi sperăm ca în timpul cel mai scurt să le vină mintea consilierilor de la PNL și de la PMP să voteze transferul spitalului mobil în administrația Spitalului de Boli Infecțioase.
- Ce va urma apoi, după ce Spitalul de Boli Infecţioase ca prelua unitatea?
- Cei de acolo vor face organigrama, regulamentul de funcţionare, vor depune documentaţia la Direcţia de Sănătate Publică, instituţie care, în maxim două zile, ar trebui să dea autorizația și, teoretic, la începutul lunii septembrie să poată să primească primii pacienți. Totul este în mâna Executivului acum, să dea autorizațiile necesarea. Datorită   faptului că ne-au plecat câţiva consilieri, nu mai avem majoritate, dacă am fi avut majoritate nu am fi avut nici un fel de problemă, dar ceilalţi consilieri trebuie să fie maturi măcar acum şi să se gândească la sănătatea ieşenilor, ţinând cont că spitalele sunt pline.

„În spitalul mobil vor lucra peste 200 de cadre medicale, iar unitatea va fi dotată cu aparaturi de ultimă generaţie pentru depistarea noului coronavirus. Personalul va fi asigurat din spitalele aflate în subordinea Consiliului Judeţean și, în plus, se vor face noi angajări”.

- Care este situaţia spitalelor ieşene pe care le administraţi?
- Putem să ne mândrim cu Spitalul de Neurochirurgie, unde funcționează un centru de neurochirurgie, unde sunt medici deosebiți. Putem spune că ora exactă în neurochirurgie se dă acum de la Iași, unde avem cel mai bine utilat spital din țară, cu aparatură de ultimă generație, apratura de top mondial. La fel aș putea spune şi despre Maternitatea „Cuza Vodă”, care, pentru al doilea an, consecutiv, a ocupat locul 1 pe țară la satisfacția pacienților, ceea ce este un lucru foarte mare, și putem spune că a crescut numărul de internări. Dacă înainte se mergea masiv la spitale private, acum foarte mulţi vin la clinica de stat, care este foarte bine dotată. Apoi, sunt investiții majore în derulare la Spitalul de copii unde in luna septembrie vom da drumul la primul pavilion modernizat, aici aven 27 de milioane de euro, vineri am avut ședință cu managerii, ce au necesr, ce le mai trebuie și vreau să spun că noi în fiecare săptămânnă ne întâlnim cu managerii spitalelor şi echilibrăm bugetele fiecăruia. La ora actuală spitalele sunt pregătite și pentru al 2-lea val, iar noi nu am întrerupt actul medicat în această perioadă de pandemie. Din martie până acum spitalele au funcționat, dar trebuie să ne pregătim deoarece Spitalul de Boli Infecțioase și Spitalul de Pneumo sunt pline. Trebuie să ne pregătim pentru bolile sezoniere care sunt la noi in țară gripa sezonieră, rujeola, meningita și trebiue să dezinfectăm pavilioanele. 
- Ce buget va avea spitalul mobil?
- Noi vom asigura orice buget, oricât va fi necesar. În spitalul mobil vor lucra peste 200 de cadre medicale, iar unitatea va fi dotată cu aparaturi de ultimă generaţie pentru depistarea noului coronavirus. Personalul va fi asigurat din spitalele aflate în subordinea Consiliului Judeţean și, în plus, se vor face noi angajări. Vom începe și un parteneriat cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, dar şi cu spitale din județele vecine, pentru a veni şi a da o mână de ajutor, iar eu cred că vor veni şi mulți voluntari.
- Cu ce gânduri aţi ajuns la final de mandat? Care sunt lucrurile care v-au mulţumit cel mai mult, cele care v-au dat bătăi de cap...? 
- În acest mandat am avut mai multe provocări, începând cu spitalele, unde am investit peste 160 de milioane de euro, apoi am derulat cea mai mare campanie asfaltare a drumurilor județene, cu aproape 400 de kilometri... Facem comparație cu predecesorii mei, din 2008 în 2012 s-au asfaltat 18 km, dim 2012 în 2016 s-au asfaltat doar 21 km, iar acum diferenţa până la 300. O fi mai mult, o fi puțin, oamenii mă vor judeca. Am dublat bugetul Consiliului Judeţean, de la 680 de milioane de lei am ajuns 1.480 de milioane lei, am modernizat în județ peste 200 de obiective școlare, nu numai toaleta adusă în incinta clădirii, ci și mobilier și acoperiș și absolut tot ce trebuie pentru o școală, s-au construit în această perioadă 16 dispensare noi, 36 de grădinițe și creșe noi, au fost peste 600 km de drum comunal modernizat, 1.800 km de aducțiuni de apă. În următorul mandat vreau să mergem în continuare pe modernizarea spitalelor, vrem să facem încă două centre de exelență, cu fonduri europene - un centru de excelență la Pneumoftiziologie, pentru a pregăti transplantul de plămân şi un centru de excelență la Maternitatea „Elena Doamna”, pentru fertilizare in vitro. Am în vedere ca în următorul mandat să nu mai fie nici un drum județean neasfaltat, am deja montajul financiar, nu vreau să mai fie localitate fără apă curentă și toate localitățile cu mai mult de 2.000 de locuitori vor avea canalizare.
Dan M.BREZULEANU 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
„Noi artiștii, avem nevoie de întâlniri cu oameni din toate mediile, altfel riscăm să avem o viziune extrem de îngustă asupra lumii în care trăim, să ne izolăm într-o bulă”
25/09/2024 18:48

Cand ne gandim la teatru, de multe ori ne limităm imaginar la scenele mari ale oraselor, la clădirile impozante ale scenelor nationale sau la publicul sofisticat care asistă la premiere. Dar teatrul, in esen ...

„Viitorul medicinii tradiționale chineze în România pare promițător, cu posibilități de integrare în sistemul de sănătate”
21/09/2024 10:04

- Cum a inceput călătoria dumneavoastră in domeniul medicinei traditionale chineze? Ce v-a atras initial către această formă de medicină? - Călătoria mea in medicina traditională chineză (MTC) a i ...

„Dacă spectatorii se recunosc în personajele pe care le jucăm și măcar pentru o secundă, cred că ne-am făcut treaba”
21/09/2024 09:44

Una dintre cele mai vechi forme de artă, teatrul are un impact profund asupra dezvoltării culturale si emotionale a oamenilor, in special asupra adolescentilor, care se află intr-o perioadă de formare a ide ...

„Un curs de cinematografie îi pregătește pe copii să devină oameni asumați”
21/09/2024 09:24

- Cum a apărut ideea de a organiza un curs de cinematografie dedicat copiilor? Ce v-a inspirat să creati acest program? - Încă de pe vremea cand fetita mea era mică si practica modellingul si avea di ...

  „Oamenii caută adesea să aibă experiențe inedite care să le ofere amintiri de neuitat”
21/09/2024 08:23

Romanii au avut o vară plină in acest an, date fiind cifrele companiilor de turism. Cele mai populare destinatii au fost Turcia, Grecia, Egipt, Bulgaria, dar si turismul intern, atat la mare, cat si la munte. ...

„E nevoie de crearea unei comunități care să mențină viu teatrul de animație și de păpuși”
21/09/2024 08:21

„V-ati intrebat vreodată cum se nasc marile capodopere ale literaturii, care ne fac să visăm, indiferent de varstă sau de istorie? 20K leghe sub mări este o aventură in laboratorul de creatie a ...

Top 8 tehnologii auto care vor revoluționa industria în viitorul apropiat
27/08/2024 10:34

Top 8 tehnologii auto care vor revolutiona industria in viitorul apropiat Industria auto se află intr-o perioadă de transformare rapidă, impulsionată de inovatii tehnologice care promit să schimbe radi ...

Scandal între frații Ionuț și Tudor Chirilă. Cei doi au avut relații tensionate în perioada copilăriei și a adolescenței
07/07/2024 18:47

Viata lui Tudor Chirilă (50 de ani) a fost una plină de aventuri si intamplări pe care clar nu le va uita niciodată. Prezent la podcast-ul lui Mihai Bobonete, artisul a povestit despre conflictele intre el ...

„Gastronomia românească nu este doar despre gusturi, ci și despre povești”
16/05/2024 20:09

Dar gastronomia traditională romanească nu este doar despre alimente si retete. Este un ambasador al valorilor noastre, o modalitate de a celebra comunitatea si de a ne conecta la rădăcinile noastre. Prin i ...

„Vinul este o artă complexă”
16/05/2024 12:20

Oenologia, stiinta si arta vinului, ocupă un loc special in cultura umană, fiind mai mult decat o simplă activitate de producere si consum a băuturilor. Este o lume complexă si fascinantă care impleteste ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei