O gârlă betonată şi abandonată
Dimensiune font:
Proiectul de amenajare turistică a râului Bahlui a parcurs doi ani de zile pe uscat * nici un podeţ cu terase nu s-a arcuit peste râu şi nici vreun vas de agrement nu a fost lansat la apă * şefii Primăriei susţin că studiul de fezabilitate al proiectului este gata, dar lipseşte evaluarea financiară a marii amenajări * dincolo de lucrările efective de agrement, Primăria va trebui să amenajeze ecluza, dar şi stăvilarele din Tudor Vladmirescu şi Podul Roş
Peste proiectul „Bahluiul navigabil” au început să crească bălării. Ce părea un proiect revoluţionar în urmă cu 6 ani, când s-a lansat iniţiativa Parteneriatului pentru Bahlui, acum se înscrie în tradiţionalul abandon al marilor idei de infrastructură. Motivul, unul de acum banal şi previzibil – „nu sunt bani”, dar nici idei, am putea completa. Excavatoarelor şi elanului muncitoresc le-au luat locul bălăriile, câinii comunitari şi vagabonzii de sub poduri. De doi ani, de la finalizarea lucrărilor prinse în etapa de regularizare a albiei râului, pe Bahlui circulă doar vântul, tocmai bun să umfle pânzele micilor ambarcaţiuni despre care povesteau cu debordantă imaginaţie, fostul preşedintele al CJ Iaşi Constantin Simirad, alături de care mai şoptea câte o idee şi primarul Nichita, desemnat lider de proiect pe componenta de agrement.
Axele de finanţare, un nou hop către accesarea banilor
În schimb, prin laboratoarele Primăriei se lucrează la un proiect megalomanic privind amenajarea zonei de agrement peste Bahlui. Asta ne-au confirmat şi reprezentanţii municipalităţii, fără a aduce însă vreo altă clarificare în ce priveşte fonduri, termene şi date tehnice. „Studiul de fezabilitate al proiectului care prevede amenajarea din punct de vedere turisitic şi de agrement a albiilor râului Bahlui, inclusiv studiile tehnice, a fost finalizat. În acest moment se lucrează la indicatorii economici, iar după această etapă proiectul de amenajare va fi supus dezbaterii publice şi votului plenului Consiliului Local Municipal. Pentru implementarea proiectului, avem în vedere inclusiv accesarea de fonduri europene nerambursabile, dar vom şti dacă proiectul se încadrează pentru finanţarea europeană doar după publicarea Ghidurilor de finanţare şi lansarea axelor privind exerciţiul bugetar 2014 - 2020. Mai mult, vom încerca să atragem şi fonduri guvernamentale privind finanţarea proiectului şi, bineînţeles, şi bugetul local va avea o cotă parte de finanţare”, a declarat viceprimarul Mihai Chirica, artizanul imaginii stilizate a gârlei betonate.
Tot agrementul e în curtea Primăriei
În contextul celor prezentate de şefii Primăriei, vor mai trece cel puţin doi ani până la lămurirea surselor de finanţare, finalizarea licitaţiilor, începerea lucrărilor şi conturarea unei noi imagini a Bahluiului. „Pentru implementarea acestei componente de turism nu există un termen. Totul ţine de cum îşi va identifica Primărie resursele financiare şi când vor avea finalizat proiectul. Peste infrastructura de promenadă, Primăria va trebui să construiască şi cele două stăvilare, în zona Podu Roş şi Tudor Vladimirescu, pentru a permite navigarea unor eventuale ambarcaţiuni uşoare”, a declarat Dan Cârlan, fost secretar de stat în Ministerul Mediului şi iniţiator al acestui proiect. Reamintim că, în cursul anului trecut, Consiliul Local a votat trecerea de la Ministerul Mediului la Primăria Iaşi a terenului pe care ar urma sa se amenajeze obiectivele de agrement.
Doi ani de muncă şi alţi doi de pauză
Lucrările la Bahlui au început în 2011 şi au fost recepţionate în cursul anului 2013. Doar în municipiul Iaşi a fost vizată decolmatarea albiei Bahluiului pe o lungime de 11 km şi stabilizarea malurilor albiei minore. Pe circa 2,5 km, între Podul de Piatră şi Podul Tudor Vladimirescu s-au aşezat îmbrăcăminţi cu perete din beton armat monolit, s-a stabilizat albia minoră cu gabioane din amonte de confluenţa cu râul Nicolina până la Podul de Piatră, dar şi între Podul Tudor Vladimirescu şi Podul Metalurgiei. S-au cheltuit 8,5 milioane de euro pentru a betona albia râului care tranzitează Iaşul, însumând 100 de celule de beton pe tronsonul cuprins între Podul Tudor Vladimirescu şi Podul de Piatră. Cei 11 kilometri nu au ajuns însă decât până în Podul de Piatră, ca şi cum cartierele Mircea cel Bătrân şi Alexandru cel Bun ar fi făcut parte din extravilanul Iaşului. Nelu PĂUNESCU
Ce presupune componenta de agrement pe Bahlui
- lucrări de amenajare a aleilor de promenadă pe malurile râului, de câte 3,5 metri lăţime
- amenajarea stăvilarelor şi a unei ecluze în Podu Roş, pentru ambarcaţiuni uşoare de agrement şi sportive
- construcţii transversale peste albia râului, pentru terase şi magazine
- montarea unor instalaţii de iluminat din zona Podul de Piatră până în zona Tudor Vladimirescu, cu sisteme ecologice bazate pe energie solară
- Obiectivul de investiţii „Regularizare râu Bahlui în municipiul Iaşi“ face parte dintr-un proiect mai amplu de amenajare a albiei râului Bahlui, în valoare estimată de 65 de milioane de euro. Pe lângă lucrările din Iaşi, mai erau vizate amenajarea unei acumulări în zona Târgu Frumos, implementarea unui sistem de management integrat în bazinul hidrografic al Prutului, al cărui afluent este Bahluiul, pentru gestionarea optimă a resurselor de apă, şi realizarea unui model digital al acestui bazin hidrografic.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau