Cum a ajuns Blue Air cea mai înjurată companie aeriană. Gaura neagră creditată cu o bancă a statului român
Dimensiune font:
Istoricul companiei Blue Air ne demonstrează că suspendarea zborurilor în urma blocării companiei nu este întâmplătoare.
Încă dinaintea arestării fondatorului companiei, Nelu Iordache, Blue Air a fost un vehicul financiar pasat între persoane care au avut tot timpul alte interese decât cele ale clienților companiei aeriene.
Disprețul față de pasageri se vede și din faptul că pe site-ul Blue Air nu există niciun anunț despre situația actuală.
Toți cei care s-au perindat ca acționari prin Blue Air sunt conectați între ei și nu au urmărit decât să scape de datorii.
Totul s-a petrecut sub ochii îngăduitori a-i autorităților române care au și sprijinit compania cu credite.
Regele asfaltului
În anul 2004, omul de afaceri Nelu Iordache înființa firma Fly-High Transport Aerian SRL.
În scurt timp, firma este redenumită Blue Air – Transport Aerian SRL, iar în componența firmei intră, alături de Iordache, Gheorghe Răcaru și societatea comercială Romstrade SRL.
Gheorghe Răcaru, care toată viața a lucrat în domeniul aviației, a fost director al Blue Air, creierul companiei low-cost și cel care a pus pe picioare întreaga afacere. Anul trecut, Răcaru a fost numit administrator al companiei Air Oradea, deținută de autoritățile bihorene.
Gheorghe Răcaru
Romstrade SRL este firma care i-a adus lui Nelu Iordache, pe lângă multe milioane de euro, supranumele de „regele asfaltului” și câțiva ani de pușcărie.
Înființată în 1994 de Nelu Iordache cu denumirea inițială de Trans – Iordache SRL, Romstrade ajunsese să încheie, într-un singur an, contracte de un miliard de euro cu statul român.
În anul 2008, Blue Air devine cea mai importantă companie low-cost cu capital românesc, iar în 2010 depășește chiar Tarom la numărul de pasageri transportați.
Apoi, afacerile Romstrade încep să scârțâie și să tragă în jos și compania aeriană.
În anul 2012, Nelu Iordache a anunțat că firma sa, Romstrade, va construi un aeroport internațional privat, care ar fi trebuit finalizat în 2014 și va costa circa 200 milioane de euro.
Dar, Nelu Iordache nu mai apucă să se apuce de treabă pentru că, în același an, a fost arestat sub acuzația de deturnare de fonduri și spălare de bani.
Nelu Iordache
Iordache a fost acuzat că a deturnat 25 de milioane de lei din banii destinați pentru construirea autostrăzii Nădlac-Arad. Contractul a fost derulat prin firma Romstrade SRL, iar pentru eludarea fondurilor, Iordache a folosit mai multe firme printre care și Blue Air.
Anul trecut, Iordache a fost condamnat în acest dosar la 11 ani și 9 luni de închisoare. Apoi, tot anul trecut, Tribunalul Bucureşti l-a mai condamnat pe Nelu Iordache la o pedeapsă de 12 ani şi jumătate de închisoare pentru o evaziune fiscală de aproape 2 milioane de euro şi delapidarea companiei aeriene Blue Air Transport Aerian SA (devenită Bata Sky Imobiliare SA).
Prima vânzare
Revenind la Blue Air, în 2013, la un an după ce acționarul majoritar Nelu Iordache a fost trimis în judecată, iar firma sa Romstrade SRL intrase în insolvență, compania aeriană low cost este scoasă la vânzare. Pentru șase milioane lei și preluarea datoriilor, compania Airline Management Solutions devine noul proprietar al brandului Blue Air, know-how-ul și platforma de vânzare, nu si activele companiei.
Airline Management Solution fusese înființată cu doar o lună înaintea tranzacției de patru cetățeni români, doi dintre fiind chiar piloți la Blue Air.
Astfel ia naștere firma Blue Air Airline Management Solution SA (fosta Airline Management Solution) fondată de Luciana Păunescu, Marius Mihai Puiu, Tudor Zamfir Constantinescu și Teodor Cristian Rada (ambii piloți în cadrul Blue Air).
În 2018 numele companiei este schimbat în Blue Air Aviation SA, iar Păunescu și Constantinescu își vând părțile către firma belgiană Maxi Travel SPRL (firma de turism a Blue Air la care lucra și Păunescu) reprezentată de către Năstase Iulian Bogdan, personaj asupra căruia vom reveni.
După o lună de zile, Marius Mihai Puiu și Teodor Cristian Rada răscumpără părțile deținute de firma belgiană și devin acționari cu părți egale.
În martie 2019, Rada vinde 10% către compania germană ZEITFRACHT LUFTFAHRT HOLDING GMBH (cu numele schimbat în GERMAN AIRWAYS GMBH).
Apoi, în firmă apare ca acționar, pe lângă Mihai Cătălin Rada, firma Airline Invest SA (fondată în 2017 de frații Rada Mihai Cătălin și Teodor Cristian ) și radiază mai multe puncte de lucru.
În aprilie 2020 Blue Air obține un credit important de la banca de stat Eximbank, în valoare de 30.300.000 lei, garantat de Rada și de firma sa Airline Invest, desi se știa situația dificilă a companiei.
Garanția extinsă a constat într-un teren intravilan, pe care se afla o pădure, situat în Bucureşti, şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 97A, în suprafaţă de 94.479 mp și aflat în proprietatea Blue Air Investiții SRL, firmă deținută atunci de Blue Air Aviation.
După un an, acționarul unic al Blue Air Investiții devine Teodor Cristian Rada care îi schimbă denumirea în North Gate Prime real estate SRL. Iar după exact un an, Teodor Cristian Rada fondează firma de transporturi aeriene de pasageri Hello Jet SRL, practic o concurență pentru firma Blue Air, deținută tot de el.
Hello Jet își începe activitatea chiar cu aeronave închiriate de la Blue Air ca apoi, în luna octombrie, Rada să își cesioneaze părțile din noua companie aeriană către firma Airline Invest SA, deținută tot de el, și care este acționară și la Blue Air.
Avocatul
În luna iulie a acestui an, Airline Invest își cesionează părțile către Rams Center SRL care devine astfel proprietarul Hello Jet, firmă administrată de Tudor Zamfir Constantinescu, fost acționar al Blue Air.
Rams Center a fost înființată în anul 2017 sub denumirea de Rams Business Park Industrial Management SRL de Sergiu Ioan Emil Ioanovici (audiat de DNA în dosarul ICA – Dan Voiculescu) și Iulian Bogdan Năstase (trimis în judecată acum vreo zece ani într-un dosar privind terenurile Aeroportului Băneasa, dosar în care apărea și Miron Mitrea, fostul ministru al Transporturilor), cunoscuți dezvoltatori imobiliari.
Năstase nu a fost la primul contact cu această afacere el reprezentând și firma belgiană Maxi Travel SPRL care, la un moment dat, a fost acționar la Blue Air și a fost avocatul Blue Air.
Iar în perioada 12-25 noiembrie 2021 Rams Center SRL a făcut parte din Consiliile de Administrație ale Airline Invest SA și Blue Air Aviation SA.
În septembrie anul trecut, Năstase își cedează părțile din Rams Center către prietenul și partenerul său Daniel Pârlici, dezvoltator imobiliar din Galați.
Declarațiile
Interesant este că Blue Air anunţa în luna iunie că nu se aşteaptă la „noi reprogramări sau anulări ale unor zboruri în următoarele luni, cu excepţia celor survenite ca urmare a unor notificări de la aeroporturi sau legate de siguranţa zborurilor” încurajând astfel clienții că cumpere bilete la Blue Air.
Declarațiile acestea au apărut după ce Blue Air intrase în procedura de concordat, adică i-au fost amânate datoriile și a primit permisiunea de a-și continua activitatea deși era insolvabilă.
Iar Blue Air a promis în schimb restructurări pentru a asigura o bună funcționare în viitor.
În același timp, Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor declara că din 30 aprilie 2021 până pe 15 iunie 2022 Blue Air a anulat peste 11.200 de zboruri pentru care erau făcute aproape 180.000 de rezervări şi se plătiseră peste 66,5 milioane de lei.
ANPC a amendat compania cu două milioane de euro și a obligat-o să returneze clienţilor banii în maximum zece zile pentru toate zborurile anulate.
Horia Constantinescu președintele ANPC
La toate acestea s-a adăugat blocarea conturilor de către Ministerul Mediului pentru că Blue Air nu și-a plătit taxele de poluare. Poprire ridicată ieri în urma eșalonării datoriei pe taxa de mediu.
Țapul ispășitor
Pentru situația actuală, conducerea Blue Air l-a acuză pe președintele ANPC, Horia Constantinescu, care declarase public că Blue Air și-ar pregăti ieșirea din piață, după ce a acumulat datorii uriașe și are de despăgubit sute de mii de clienți.
Acest zvon a mai avut la bază și faptul că proprietarul Blue Air, Teodor Cristian a fondat anul trecut o nouă companie aeriană și anume Hello Jet.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau