„Fondurile europene nu sunt o himeră”

default

Dimensiune font:

| 25-02-2013 05:00

* omul de afaceri a vorbit despre problemele întâmpinate de firme în accesarea banilor comunitari în exerciţiul financiar 2007-2013 şi despre domeniile care ar putea aduce câştiguri cu investiţii minime * acesta a explicat de ce România a ajuns o ţară de manageri de proiect şi cum sistemul de învăţământ „pregăteşte” viitori şomeri

- Cât este de greu ca o autoritate privată sau publică să atragă fonduri europene nerambursabile?
- Toată lumea trebuie să înţeleagă că accesarea fondurilor europene este o prioritate nu numai pentru autorităţi, ci şi pentru mediul de afaceri, în perspectiva dezvoltării societăţii româneşti. Fondurile europene nu trebuiesc privite ca o himeră. Sunt nişte reguli care trebuiesc respectate cu stricteţe de beneficiarul banilor europeni. O societate privată sau una cu capital de stat trebuie să îndeplinească un cumul de factori care ţin de masterplanul de dezvoltare, o analiză de piaţă, un program coerent în ceea ce priveşte etapele de urmat pentru accesarea fondurilor europene.


- În primul exerciţiu financiar postaderare, 2007-2013, nu am reuşit să accesăm suficiente fonduri, ce credeţi că trebuie făcut?
- Cred că ar trebui o analiză reală a ceea ce s-a reuşit să se obţină în această primă etapă de finanţare, să vedem care au fost problemele din această perioadă şi ce neajunsuri a constatat Comunitatea Europeană. Să vedem care sunt necorelările din punct de vedere legislativ şi ce trebuie făcut pentru perioada următoare, în aşa fel încât pentru etapa a doua, 2014-2020 să avem un grad de absorbţie mult îmbunătăţit. Din punctul meu de vedere, gradul redus de absorbţie a fondurilor europene poate fi analizat şi din perspectiva în care multe firme nu au fost pregătite pentru a accesa bani nerambursabili.


- Care consideraţi că au fost principalele probleme în perioada 2007-2013?
- Multe fonduri sunt diminuate acum după ce s-a stabilit că nu s-au respectat normele europene privind achiziţiile publice. Legislaţia pe acest segment a suferit în România modificări succesive, cel puţin în ultimii ani. Nu cred că este normal ca într-un an să apară 6-7 modificări în acest domeniu. Cred că este nevoie de o disponibilitate a legiuitorului de-a aplica o bază legislativă unitară. Firmele care vor bani europeni au o problemă şi în ceea ce priveşte modul în care trebuie să scrie un proiect. Pentru a fi eligibil, un proiect trebuie să îndeplinească anumite criterii, dar sistemul trebuie să fie clar definit. Pe anumite programe, statul încasează foarte mulţi bani europeni. Spre exemplu, resursa umană dintr-un proiect, care poate fi între 15% şi 30%, depinde de program, este impozitată pe total cu 60%. Nu e normal ca tot el, statul, să nu facă eforturi pentru a susţine aceste proiecte cu bani europeni şi să ajungem, ca anul trecut, să avem aproape toate programele blocate. Statul trebuie să asigure cotele de finanţare prevăzute în proiect, iar la buget să existe aceste sume. Fondurile europene trebuie tratate cu prioritate pentru etapa a doua postaderare. Ele pot determina dezvoltarea societăţii româneşti atât timp cât vom crea structuri care să analizeze şi să scrie proiecte de foarte bună calitate pentru a îndeplini toate criteriile Comunităţii, iar verificarea să pornească de la principiul că nu toţi beneficiarii fondurilor europene sunt hoţi. Trebuie să avem nişte reguli foarte stricte, când le-ai încălcat plăteşti, dar restul merge mai departe.

„O societate axată pe consum e falimentară”

- Care este rolul unei firme de consultanţă în accesarea banilor europeni?
- Unii beneficiari nu au pregătirea necesară pentru a derula un proiect. Ar fi normal să fie dispuşi să cheme alături o firmă de consultanţă. În perioada de preaderare o parte din aceste firme s-au limitat în a vinde maculatură. S-a creat această percepţie că firmele de consultanţă sunt întruchiparea unor şnapani care vând materiale xeroxate. Unii chiar au făcut asta, pentru că au speculat necunoaşterea oamenilor de bună credinţă şi le-au pus în braţe un dosar de 200-300 de pagini care nu însemna nimic. Dar nu toate sunt la fel. Cred că pentru a accesa fonduri europene într-un volum cât mai mare să externalizăm aceste servicii, aşa cum s-a făcut în Polonia. Acolo s-a înţeles că e mai convenabil dacă externalizezi partea de urmărire a implementării proiectelor şi scapi de cheltuieli foarte mari.


- Cum vedeţi problema regionalizării în contextul gradului de absorbţie?
- Cred că totul ţine de ritmul în care facem acest proces. Cred în regionalizare pentru că centralismul nu are soluţii benefice pentru toate zonele. Consider că etapele regionalizării trebuiesc armonizate cu noul exerciţiu financiar ce începe în 2014. Pentru că atunci când dai drumul unui program de finanţare nu mai schimbi nimic la el.

„Efortul regionalizării trebuie asumat anul acesta“

- Care ar fi zonele care aduc plus valoare şi în care ar trebui să se investească în următoarea perioadă?
- Din punctul meu de vedere, agricultura a fost un domeniu în care s-a spus întotdeauna „lasă, că merge şi aşa”. Acum doi ani toată lumea era exaltată de producţiile record realizate în România. Am uitat de acest domeniu în iarna lui 2011 şi ne-am adus aminte anul trecut când a fost secetă şi ne-am dat seama că trebuie să importăm. Este un domeniu care produce efect imediat şi nu cere foarte mult, dar nu merge ca vaca pe care o foloseşti ziua la plug, să aştepţi să dea seara lapte din belşug.

„Avem o ţară de manageri”

- Şi ce ne lipseşte să facem acest domeniu să crească?
- Statul trebuie să se implice să ajute acest domeniu în aşa fel încât, într-o perioadă de 10-15 ani, să crească. Noi ne facem strategii pe 1-3 ani, pe timpul unui program de guvernare. Alternanţa la putere e bună, atât timp cât ea reflectă o strategie pe termen mediu şi lung. Când avem şapte guverne într-o legislatură nu putem avea pretenţii la o continuitate din punct de vedere economic.
Proiectele europene trebuie să ne ajute să încurajăm producţia şi nu consumul. O societate axată pe consum este, după părerea mea, falimentară. Plus valoarea se realizează în producţie. Un alt aspect important este creşterea productivităţii muncii. Acest indicator este primordial pentru perioada următoare. Nu poţi avea un raport echilibrat între venituri şi cheltuieli atât timp cât costurile cu forţa de muncă reprezintă între 20%-30%. Pentru a-şi specializa angajaţii societăţile trebuie să caute diferite programe de formare a personalului.


- Cum vedeţi piaţa muncii având în vedere experienţa în domeniul dezvoltării resurselor umane?
- Consider că există o lipsă de schimb de informaţii privind domeniile prioritare şi unde ar trebui să se ducă forţa de muncă. Universităţile contribuie, involuntar, la creşterea ratei şomajului în zona tinerilor. Nu există un schimb de informaţii între piaţa muncii şi şcoală. Mulţi tineri vor să facă o facultate doar pentru a obţine o diplomă, dar nu sunt consiliaţi şi se trezesc după 3-5 ani că au cheltuit banii părinţilor, au făcut ceva ce nu le place şi domeniul poate nu mai are căutare. Din păcate, facultăţile nu au o relaţie cu societatea, cu mediul de afaceri, cu piaţa muncii. Sunt universităţi care funcţionează pe criterii strict economice. Aceste instituţii sunt interesate de volum, pentru că de acolo îşi încasează banii, nu de calitate. Aşa am ajuns la paradoxul că formăm serii întregi de studenţi pe un domeniu care nu mai este căutat şi ne trezim că oamenii aceia din momentul în care au ieşit din şcoală se transformă în şomeri cu studii superioare. Vin apoi, după ce i-am pregătit 5 ani în facultate, la cursuri de reconversie profesională. Aşa ajung să urmeze cursuri de manager de proiect şi formator. Avem o ţară de manageri.
(Alina Stan)
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei