Prof. Joaquín Turmo Garuz: „Ar fi necesar un guvern mondial”

default

Dimensiune font:

| 14-05-2015 05:00

Joaquín Turmo Garuz este profesor la Catedra de Teorie Economică a Universităţii din Barcelona, Spania. În îndelungata sa carieră universitară a realizat ample investigaţii în câmpul creativităţii şi inovaţiei, cu precădere în regiunile metropolitane şi economia de aglomeraţie. Principalele domenii de predare sunt macroeconomia şi economia internaţională.

- Domnule profesor, celebrul economist britanic John M.Keynes susţinea că numai o persoană dintr-un milion este capabilă de a înţelege fenomenul inflaţie. De ce este atât de înfricoşătoare inflaţia?
- După cum spune Thomas Piketty, inflaţia este un fenomen care a apărut în secolul al XX-lea şi, prin urmare, afirmaţia lui Keynes este de înţeles. Astăzi, există mult mai multe persoane care înţeleg fenomenul... Fără îndoială, inflaţia continuă să fie un fenomen preocupant din varii motive: deteriorează puterea de cumpărare, generează incertitudini în realizarea planurilor de investiţii şi consum şi, în plus, dăunează deponenţilor şi creditorilor, ale căror active tind să piardă valoare. Însă, inflaţia sperie cu atât mai mult atunci când nu poate fi prevăzută, când magnitudinea ei impresionează. Hiperinflaţia este unul dintre cele mai dificile fenomene implicate în economie. Cu toate acestea, trebuie spus că inflaţia ar trebui să fie interpretată ca febra umană. Este un simptom al existenţei altor dezechilibre în economie, cum ar fi lipsa concurenţei pe pieţe, a unor relaţii productive rigide sau a unor politici excesiv expansioniste, nu în conformitate cu ritmul de creştere a producţiei.
- În 2007 a început criza subprime. A urmat, în 2008, căderea Lehman Brothers. Apoi, guvernele au injectat bani în economie până prin 2010, însă, acum, Banca Central Europeană cumpără datorii din diferite state. Ce se poate regla cu asemenea metode?
- Sunt episoade distincte, foarte diferite, care nici nu s-au finalizat simultan, cu o coordonare în diferite ţări. Criza financiară a avut un impact internaţional, iar răspunsul ar fi trebuit coordonat într-un ambit internaţional. Dar nu s-a întâmplat deloc aşa… În unele state europene s-au iniţiat planuri de expansiune a cheltuielilor guvernamentale de caracter keynesian, de exemplu în Spania. De asemenea, în Statele Unite, Obama a pus la punct un plan de creştere a cheltuielilor în infrastructură. Asta s-ar fi impus, de acord cu ortodoxia… Vreau să spun de acord cu ceea ce Keynes i-a recomandat lui Rosevelt cu 80 de ani înainte.
- Ar fi funcţionat aşa ceva?
- Bine, acum, cu economii atât de deschise la comerţul şi finanţele exterioare, aceste politici pot avea succes doar dacă sunt implementate de toate statele. Dar, statele central-europene, conduse de Germania, s-au înclinat, în 2010, către politici de ajustare fiscală: reducerea cheltuielilor pentru a evita creşterea deficitului public şi a datoriei publice. Mişcarea aceasta radicală a dus, în 2011, la recuperarea iniţiativei liberalilor care, în plus, se pare că şi-au bazat argumentele pe o eroare de calcul la efectul multiplicator al cheltuielilor publice şi la încărcătura reprezentată de datorii ca limită de creştere. Prin asta s-a cedat prioritate intereselor creditorilor în faţa binelui social.
- Cât de necesară era intervenţia BCE?
- Injecţia de capital a BCE este necesară şi ar fi trebuit făcută cu mult mai devreme, pentru a diminua din greutatea reprezentată de dobânzile la datoriile unor guverne.În efect, când se produce o criză financiară de magnitudinea celei de astăzi – comparabilă cu cea din anii 1930, prima problemă o reprezintă lipsa creditului, iar ultima, inflaţia. Prin urmare, autoritatea monetară (BCE) trebuie să inunde cu bani sistemul economic, aşa cun a făcut Rezerva Federală Americană în SUA, condusă de Bernanke un economist care a studiat conştiincios fenomenul crizei din 1930. În practică, BCE cumpară obligaţiuni de stat pe piaţa secundară, deci, nu direct de la guverne. Rezultatul este că preţul acestor obligaţiuni a crescut, iar rata dobânzii a scăzut. Lucrul acesta are două efecte: reduce motivaţia băncii de a investi în titluri de stat, astfel încât aceasta ar trebui să acorde împrumuturi mediului de afaceri, şi se reduce dobânda pe care o au de plătit guvernele pentru respectivele datorii. În consecinţă, ar trebui să crească creditul în sectorul privat.
- O unică monedă, 18 datorii publice şi 18 tipuri de dobândă. Are viitor un asemenea proiect?
- Este un proiect asimetric, nu unul între părţi egale, existând state cu puteri mai mari şi nu doar din reprezentarea parlamentară. Neavând un unic guvern al celor 18 state, se impune ca lider cel mai puternic: Germania. Problemele economice se agravează pentru că nu există o trezorerie comună, o entitate care să răspundă de finanţarea tuturor statelor, cum se întâmplă, de exemplu, în Statele Unite. Să fi fost aşa, ar fi existat acum o singură datorie publică. Bine… nivelul de disciplină al guvernelor ar fi trebuit să fie cu mult mai ridicat. Atâta vreme cât lucrurile nu vor sta aşa vor exista problema de stabilitate, iar agenţii care operează pe pieţele financiare vor putea scoate beneficii din specularea capacităţii financiare a diferitelor state.
- O Bancă Central Europeană intangibilă, cu puterea enormă ce i-o transferă multinaţionalele, prin diferite tratate (TPP şi TTIP), ne va da cât de curând o „lovitură de stat globală”? Vom asista la începutul unei „ere feudale globale”, cum le place analiştilor să pronosticheze?
- TPP şi TTIP, sub pretextul comerţului liber în Pacific şi Atlantic, pretind liberalizarea şi unificarea diferitelor norme, începând cu comerţul, dar şi a normelor care afectează activitatea productivă şi relaţiile de muncă. În aceste cazuri există o clară confruntare de interese între firme şi muncitori. În cazul pieţei muncii, asta reprezintă o mai mică protecţie pentru muncitori, pentru a se ralia cu ţările cu costuri sociale şi c munca scăzute, ceea ce presupune globalizarea. Rolul BCE în toate acestea este irelevant, deoarece cea care negociază este Comisia Europeană, care, fiind vorba, o face de o manieră opacă. Până acum nu se cunoaşte nimic despre stadiul negocierilor TTIP (Tratat Transatlantic pentru Comerţ şi Investiţii, între SUA şi Europa, care ar urma să ofere corporaţiilor puteri uriaşe - n.n.); s-au văzut doar reprezentanţii grupurilor parlamentare intrând în sală fără telefoane mobile sau alte mijloace tehnice pentru a fotografia… Va trebui să aşteptăm ca textul tratatului să fie făcut public.
- Mai sunt necesare, astăzi, statele create, în urmă cu şapte secole, pentru a smulge puterea bisericii? Ce sens mai are statul în actualele circumstanţe?
- Există puţine lucruri mai dificile decât a face să dispară instituţii. Pot să-şi schimbe rolul, dar nu este uşor să dispară. Prin urmare, nu prevăd dispariţia statelor într-un termen scurt. Acest lucru nu are argument logic: dacă se a creat o entitate supranaţională, cum este Uniunea Europeană, de ce persistă statele naţionale? Haideţi să vedem lucrurile din perspectiva istorică. La început au fost oraşele, create în jurul unui nucleu bisericesc sau comercial, iar apoi regatele, care s-au modificat până au ajuns în actuala configuraţie de state-naţiune, sau plurinaţionale, în unele cazuri. Fără îndoială, apariţia unui element supraurban, cum a fost regatul, nu a lăsat oraşul fără spaţiu politic. De ce? Ce sens are să se întâmple ceva similar cu statele? Explicaţia este că există diferite nivele de guvernare, fiecare mai eficace în tratarea diferitelor aspecte; mai bine spus ,diferite probleme necesită diferite niveluri de guvernare: local, regional, naţional, supranaţionale. În plus, statele s-au format în jurul intereselor economice, sociale culturale, politice şi, oricât de rău ne-ar fi, astăzi nu sunt uşor de demontat. Pe de altă parte, în multe aspecte cu siguranţă că statele au sens; de exemplu, sunt state care apără cu gelozie sistemul lor de protecţie social. Problema este că apar teme sau probleme supranaţionale care nu sunt tratate de formă eficientă: mediu ambient, gestionarea resurselor naturale evaziunea fiscală,
traficul ilegal războaiele, migraţia etc. Pentru a aborda acestea, dar şi alte probleme, de formă eficientă, ar fi necesar un guvern mondial, deşi asta sună iluzoriu. S-ar completa, astfel, schema guvernamentală de la local la supranaţional sau global şi, astfel, s-ar putea ca fiecare problemă să fie abordată în cel mai eficient mod. Natural, este o utopie, căci trebuie învinse multe interese contrare, naţionale şi internaţionale.
- S-au înmulţit numărul celor care vorbesc despre revenirea la fostele monede naţionale, substituite de moneda euro. Cum vi se pare un astfel de demers?
- Dificil, pentru a nu spune imposibil. În economie, se întâmplă că, deseori, contrariul unui fenomen rău un este este ceva bun. Să luăm ca exemplu inflaţia. Majorările de preţ un sunt bune; fără îndoială, nici căderea preţurilor un este bună, deoarece are efecte prejudiciale. Ceva similar se întâmplă în cazul nostru. Dacă unele ţări au suferit în timpul acestei crize consecinţele negative de a fi în Uniunii Economice Monetare sub conducerea Germaniei, acest lucru nu înseamnă că soluţia ar fi aceea de a părăsi situaţia. Revenirea la monedele naţionale ar însemna introducerea unei importante instabilităţi financiare, fiscale şi monetare în ţara care ar adopta măsura. Să ne gândim că revenirea la vechea monedă s-ar produce ca o consecinţă a dezechilibrelor şi a dificultăţilor economice sau ca lipsă de competitivitate şi deficit public şi extern. Prin urmare, implică necesitatea unei deprecieri semnificative a monedei introduse, în timp ce datoria externă ar continua exprimată în euro. Acest lucru ar însemna o creştere semnificativă în valoarea datoriei în moneda naţională, ar creşte povara asupra statului.
- Cum ar putea face faţă statul unei asemenea situaţii?
- Statul ar trebui să efectueze o ajustare fiscală pentru a face faţă acestei creşteri a datoriei: creşterea impozitelor şi reducerea cheltuielilor publice. Incertitudinea în faţa noii situaţii ar putea provoca o importantă ieşire de capital, creşterea ratei dobânzilor şi reducerea în consecinţă a creditelor şi investiţiilor, reducere producţiei şi a locurilor de muncă. Acest lucru ar putea duce la apariţia unui cerc vicios de reducere în continuare a investiţiilor şi aşa mai departe ... S-ar instala, de asemenea, şi o instabilitate pentru ţările rămase în euro. Pe scurt, cel mai bine este de a face lucrurile bine chiar înainte de a intra, pentru că ieşirea este complexă.
- Încetul cu încetul, clasa medie dispare, iar în spate nu se mişcă nimic. Cu fiecare zi care trece sunt necesare mai puţine persoane pentru a produce acelaşi lucru. Ce credeţi ca se va întâmpla?
- Este cert: clasa medie s-a redus, în principal în ţările avansate, ca o consecinţă a crizei. Fără îndoială în alte regiuni ale lumii a crescut nivelul de viaţă al unor colective care formează noua clasă medie, cu precădere în Asia. În consecinţă, nu putem şti exact care este rezultatul. În ceea ce priveşte ţările avansate, între ele UE, acolo se produce o creştere a inegalităţii. După cum spune Piketty, creşterea acestei inegalităţi nu este doar din cauza crizei; criza a accelerat fenomenul. Această tendinţă pare să fie globală, creşterea inegalităţii ivindu-se în multe alte ţări din lume. Consumul, de asemenea, s-a globalizat, aşa că au fost deschise noi pieţe pentru produsele fabricate oriunde: ţări avansate sau ţări în curs de dezvoltare. Referitor la persoanele care sunt necesare pentru a produce, este adevărat că o creştere a productivităţii în industria manufacturieră a permis reducerea participării lor în posturile de lucru şi în PIB, dar s-au dezvoltat multe alte activităţi şi produse. Transformarea activităţii economice este constantă, deşi nu este uşor de a-i prezice cursul.
- Putem vorbi despre un real progres social sau acesta este doar un concept politic?
- Avem nevoie să ştim ce înţelegem prin progres social, pentru că în funcţie de poziţia noastră ideologică răspunsul pot fi foarte diferit.
- Progres social ca bunăstare personală…
- Dacă este vorba de îmbunătăţirea bunăstării la „toţi oamenii”, reducerea inegalităţii, conservarea mediului etc., nu este clar că s-a îmbunătăţit în ultimul timp, ci mai degrabă a existat o deteriorare clară, cel puţin dacă raportăm acest aspect la problema de inegalitate, discutată mai sus. Mai mult, viitorul pare să aducă o agravare a deteriorării, deoarece iniţiativele de îmbunătăţire a zonelor sociale şi de mediu par a avansa, dacă o fac, foarte lent. Este şi cazul punerii în aplicare a Protocolului de la Kyoto, de exemplu.
- Economia binelui comun poate fi modelul viitorul apropiat?
- În parte, este posibil să fie aşa. Noile tehnologii au adus schimbări semnificative în activitatea economică şi, în special, asupra consumului. Fluxul de idei este mai mare şi mai rapid, precum şi proprietatea lor, a ideilor. Un aspect important care trebuie rezolvat este compensarea celor care produc idei şi produse: muzică, imagini, literatură etc. Până acum, drepturile de proprietate au fost protejate de nevoia de distribuţie prin materialul purtător, însă acum nu este atât de uşor. Este necesar să se procedeze cu prudenţă la modul în care sunt reglementate aceste aspecte, să nu se ajungă a se legifera compatibilitatea produselor sau ideilor colective, aşa cum s-a întâmplat cu genomul unor specii de plante de companiile farmaceutice.
- Inutili, leneşi, rău-intenţionaţi... Dacă se schimbă imaginea liderilor politici, se schimbă şi perspectivele economice din Europa?
- Nu am fost suficient de fermi în lupta împotriva corupţiei şi a abuzurilor politice în multe state europene. Nu cred că problemele apar doar din calitatea oamenilor politici, dar este foarte important să se stabilească legi şi mecanisme eficiente şi transparente pentru a preveni un astfel de comportament. Este adevărat că, privind retrospectiv, conducerea Uniunii Europene se poate considera, astăzi, de un nivel mult mai scăzut decât cel cu care se mândreau, de exemplu, Jacques Delors, Mitterrand şi Kohl. Însă, totul este asociat la renaţionalizarea ţărilor membre, iar consecinţa este că fiecare priveşte propriul interes.
- Toate ţările par a fi angrenate într-o competiţie contra-cronometru pentru a realiza creştere economică. Care este cifra de creştere compatibilă cu progresul?
- Experienţa ne arată că ţările care pornesc de la un nivel mai scăzut de dezvoltare economică pot creşte într-un ritm mai rapid, cum ar fi China. Cu toate acestea, din cauza volumului mare de investiţii în infrastructură, pot, de asemenea, intra pe căi de dezvoltare mai dăunătoare pentru mediul înconjurător.
- Rusia are trupele pregătite de război. Cu un asemenea tablou, ne pot surprinde ruşii în terenul economic?
- Situaţia din estul Ucrainei şi tensiunea cu Rusia sunt dificil de rezolvat deoarece, în concepţia mea răspund la interese complexe. Înţeleg, de asemenea, că, în funcţie de poziţia din care te uiţi, sud-estul Europei, în cazul nostru, sau Europa de Est, arată diferit. În opinia mea, NATO şi UE au jucat prea puternic în timp, apropiindu-se de limitele Rusiei. Ucraina nu este un stat-monolit, ci cu diferenţe mari între vestul pro-occidental şi estul de mare influenţă rusească. Rolul Germaniei este central şi are două aspecte: expansiunea comercială şi economică la est şi aprovizionarea cu gaze si alte produse din Rusia. Prima variantă are nevoie de o Ucraină pro-occidentală, iar cea de-a doua variantă, de o Ucraină stabilă în relaţiile cu Rusia. Arma economică pe care o poate folosi Rusia este furnizarea de gaz şi petrol, dar sancţiunile şi scăderea preţurilor la petrol i-au limitat manevrabilitatea.
- Dar, economic vorbind, mai poate surprinde Rusia?
- Nu este uşor ca Rusia să surprindă economic. Poate doar negativ, să se agraveze problemele lor de conducere, probabil, într-o criză financiară. Între timp, este de aşteptat ca Rusia să continue strategia sa militară cu obiectivul de a deteriora situaţia din Ucraina. Putin ştie că acest lucru creşte, de asemenea, costul Ucrainei la UE şi SUA.
- Există argumente pentru a crede în scenariile potrivit cărora determinate elite (de exemplu Bilderberg) caută planuri, la nivel global, pentru a instaura o nouă ordine economică mondială?
- Dintotdeauna a fost aşa… Elitele, în Bilderberg, în Davos etc, încearcă să deseneze viitorul în conformitate cu viziunea pe care o au despre lume. Bilderberg este cea mai conservatoare… Problema este dacă vor fi lăsate să realizeze aceste proiecte. În acest aspect, esenţial este menţinerea calităţii democratice, astfel încât să existe capacitate de răspuns în faţa acestor încercări. Deocamdată, în unele ţări din sudul Europei reacţia a fost posibilă şi mă refer la cazurile reprezentate de Syriza în Grecia şi Putem în Spania.
- În două cuvinte… capitalismul este pe sfârşite?
- Un cuvânt mi-e de ajuns: Nu! Schimbarea tehnică şi globalizarea au permis valorizarea capitalului şi, în consecinţă, îmbunătăţirea ratei profitului, mulţumită, în special, expansiunii către economii bogate în muncă. Se produce, prin urmare, o realocare a producţiei şi a bogăţiei în lume, Asia asumându-şi protagonismul în detrimentul Europei.
Dan M. Brezuleanu

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:49

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei