Linie ferată de mare viteză Iaşi – Paşcani, peste patru ani
Dimensiune font:
* Guvernul a inclus pe lista proiectelor strategice de investiţii ce urmează să fie pregătite şi atribuite în parteneriat public privat încă un obiectiv, respectiv liniile ferate de mare viteză Ploieşti – Siret (430 km) şi Paşcani – Iaşi (75 km)
Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză pregăteşte lista proiectelor strategice de investiţii care urmează a fi atribuite în parteneriat public-privat, aprobată prin Hotărârea Guvernului 357/2018 cu modificările şi completările ulterioare. Printre acestea se află şi linia ferată de mare viteză Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani - Iaşi – Suceava – Siret (Vicşani). Aceasta va fi realizată pe un singur fir, paralel cu firele de cale ferată existente, în lungime de aproximativ 505 km (Ploieşti – Siret circa 430 km şi Paşcani – Iaşi circa 75 km), şi va conduce, spun iniţiatorii proiectului, la atragerea unui număr însemnat de călători de la transporturile aeriene şi rutiere către transportul feroviar, la atragerea turiştilor, a tinerilor cu înaltă calificare dornici de a lucra în centrele universitare/de cercetare/industriale care există/se vor dezvolta pe traseu, dar şi a investitorilor străini, prin crearea unor sectoare industriale specializate, mai arată proiectul. „Asigurarea, în cadrul proiectului de parteneriat public – privat, inclusiv cu dotarea de material rulant modern, de ultimă generaţie, va atrage după sine sporirea calităţii serviciilor şi a siguranţei călătorilor şi a mărfurilor în transportul feroviar, concomitent cu reducerea consumului de energie electrică, dar şi crearea de noi locuri de muncă”, potrivit notei de fundamentare a proiectului.
Comisia de Prognoză estimează că lucrările de construcţie şi operare a liniei feroviare se vor face de către operatorul privat pe o perioadă de 20 de ani, din care 4 ani proiectare şi construcţie, perioadă în care investitorul privat va obţine venituri atât din taxa de utilizare a căii ferate şi din operarea propriu zisă, cât şi din subvenţii acordate de stat.
Magistralele feroviare către Moldova - M500 (către Suceava şi graniţa de nord) şi M600 (către Iaşi şi graniţa cu Republica Moldova), deşi sunt în condiţii mai bune decât cele din vestul ţării, sunt în continuă degradare faţă de ultimii zece ani,, în special în ceea ce priveşte timpii de rulare. Practic, cel mai rapid tren între Bucureşti şi Suceava face 6 ore şi 20 de minute (cu 23 de minute mai mult decât în urmă cu un deceniu), iar între Bucureşti şi Iaşi drumul durează 6 ore şi 35 de minute, cu o oră mai mult faţă de 2009. Mai mult, în 1995 trenurile InterCity ajungeau de la Iaşi la Bucureşti în mai puţin de cinci ore! Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau