Apar problemele în transportul metropolitan
Dimensiune font:
Odată cu publicarea de către Asociaţia de Transport Public Metropolitan Iaşi a traseelor care devin operaţionale începând cu 1 ianuarie 2023 au început discuţiile referitoare la noul plan de transport. De altfel, chiar responsabilii ATPMI au făcut ieşenilor invitaţia de a veni cu propuneri şi sugestii astfel încât activitatea de transport public în Zona Metropolitană să devină eficientă şi atractivă în acelaşi timp. Primele discuţii converg către trei teme principale. Prima se referă la graficele mijloacelor de transport, care ar trebui corelate cu programul elevilor şi studenţilor, iar a doua la rutele care pot fi îmbunăţite pentru a prinde şi zone care, în acest moment, nu figurează în traseele propuse. A treia este cumva complexă întrucât sunt destule voci care susţin că şi comuna Leţcani ar trebui să facă parte din acest plan de transport. „Leţcani e o comună nici mică, nici săracă, nici departe de limita municipiului Iași - de la Metro până în Leţcani sunt maxim 10 kilometri. Avem autobuzul 20 care merge până la Metro, cât costă prelungirea traseului cu încă 10km? Plus că vorbim despre accesul dinspre europeana E85, cea mai importantă şi aglomerată şosea care intră în Iași, ar fi multă lume care ar renunţa la maşina personală!”, afirmă un ieşean. „Aveţi idee câte persoane stau concomitent în staţie în Leţcani, în fiecare dimineaţă la prima oră, aşteptând un maxi-taxi care vine dinspre Bacău, Roman sau Târgu Frumos, ca să ajungă în Iași (dacă mai au loc)? Sunt câteva zeci! Plus alte zeci care ar renunţa la maţina personală în favoarea unui transport în comun decent. Un astfel de traseu nu are cum să nu fie rentabil...”, mai spun ieşenii.
Tren spre Leţcani
Eduard Boz, directorul executiv al ATPMI, spune că, indiferent de părerile ieşenilor, decizia ca una dintre comune să fie prinsă în planul de transportul metropolitan aparţine autorităţilor locale. „Leţcani a rămas în programul judeţean de transport. Şi îi înţeleg. Leţcani nu înseamnă un singur sat. Dacă vă uitaţi în tot programul metropolitan, cursele cuprind absolut fiecare sat. Că unele frecvente sunt mai rare, sau cu autobuze mai mici, dar ajung peste tot. Că merge plin sau gol, serviciul de transport trebuie plătit. Dacă e plin se achită din bilete, dacă e gol îl plăteşte comuna respectiva din buget. Totul se plăteşte. Dacă o comună nu îşi face bine calculele, va plăti facturile. Asta înseamnă că în loc de gaz, canalizare sau ce mai au ei ca investiţii, vor trebui să plătească plimbatul autobuzului gol”, spune Boz. Directorul ATPMI mai spune că planurile pentru Leţcani sunt altele în acest moment. „Am avut discuţii cu CFR pe această temă. Mi-am propus să avem tren Iaşi - Podu Iloaei. Dacă vă vine să credeţi, pe ieşirea de vest a municipiului Iaşi sunt multe curse, atât de călători, cât şi de marfă. Ideal ar fi să mai avem o linie separată de cea naţională. Dar nu avem nici linia şi nici banii pentru a o construi. Pe termen scurt voi purta discuţii de optimizare a programului naţional să putem deschide şi câteva curse metropolitane”, mai spune Boz. Acesta a mai precizat că indiferent de rezultatul discuţiilor cu CFR, într-o
a doua etapă a dezvoltarii celui de-al doilea inel metropolitan va intra şi Leţcani.
În Rediu trebuie amenajat un loc de întoarcecere pentru autobuze
Alţi ieşeni întreabă dacă unele tresee pot fi modificate. „În ce măsura se poate prelungi 702 până la intersecţia cu 701 (zona Breazu)? Ce şanse ar fi să se creeze un traseu de tip inel Rediu - Gara - Copou - Breazu - Rediu?”. „702 va fi prelungit într-un viitor nu prea îndepartat sper eu. Depinde de investiţii pe care comuna Rediu trebuie să le facă. Mai precis, un loc de întoarcere. În ceea ce priveşte un traseu tip inel, dezavantajele prelungirii unui traseu sunt dificultatea de a-l gestiona şi de a previziona timpii de parcurs, precum şi creşterea costurilor de operare. Nu văd avantajele decât în eventuala comoditate de a face transbordarea în alt mijloc de transport. Însă trebuie să aveţi în vedere că cineva trebuie să plătească şoferii, autobuzele, mentenanţa. Fie cetăţenii prin bilet, fie comuna din bugetul local, adică tot cetăţenii”, mai spune şeful ATPM Iaşi.
În ceea ce priveşte graficele mijloacelor de transport, ieşenii cred că orele de circulaţie pentru traseele metropolitane ar trebui să ţină cont de programul elevilor/studenţilor şi de orele când merge sau iese lumea de la servici. „La orele de vârf 6.30 - 8.30 şi 11.30-14.30 şi 16.30-19.00 ar trebui să fie curse la fiecare 30 minute”, cred ieşenii. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau