Reconstituirea vechimii în muncă, o luptă cu mici şanse de izbândă

1vechime

Dimensiune font:

| 03-02-2023 13:03

 Anul trecut,  doar la şase dintre cele 135 dosare aflate pe rolul instanţelor ieşene s-a dat „admitere” * 106 cauze s-au amânat pentru acest an, 13 solicitări au fost respinse, un petent s-a trezit prea târziu

Protagoniştii proceselor de reconstituire a vechimii  sunt persoane în etate, care, din diverse pricini, n-au avut trecute în cartea de muncă diverse perioade ori nu li s-a consemnat corect grupa de muncă. Unii au aflat mai repede, fie în timpul agitaţiei pentru întocmirea dosarului de pensionare, fie imediat după primirea deciziei. Alţii, au aflat mult mai târziu şi cu totul întâmplător, în urma discuţiilor cu diverşi cunoscuţi.

Însă, toţi aceştia au şi alte lucruri în comun, dincolo de vârstă. Nici la ITM şi nici la Casa de Pensii n-au găsit, până la ieşirea din câmpul muncii, actele, adeverinţele care să ateste unele perioade lucrate ori n-a fost specificată corect, din punctul lor de vedere, grupa de muncă. Omisiuni datorită faptului că e vorba de intervale de timp din anii '70-'80, când nu exista informatizare, majoritatea întreprinderilor unde au lucrat şi-au încetat de multă vreme activitatea, au falimentat, sunt numai ruine. Sau au fost preluate de investitori privaţi, care nu şi-au bătut capul cu păstrarea arhivelor. E motivul pentru care aceşti pensionari n-au avut altă soluţie decât să se adreseze instanţelor de judecată.  Mai întâi, Tribunalului Iaşi, apoi, ca ultimă speranţă, Curţii de Apel.

Deşi sunt speţe civile, acest tip de procese nu durează prea mult. Din păcate, nici şanse de izbândă nu prea sunt. În 2022, s-au judecat 135 dosare având ca obiect „reconstituirea vechimii în muncă”. 119 la Tribunal şi 16 la Curtea de Apel, din care la 106 s-a dat amânare pentru 2023. Doar şase petenţi au avut prilejul să deschidă şampania...

„Adeverinţele întocmite şi eliberate anterior datei de 24 spetembrie 2018 trebuie primite, chiar dacă nu sunt conform modelului actual”

V.S. n-are încă vârsta standard de pensionare, dat a lucrat vreme îndelungată, aproape 15 ani, ca ajutor de fochist şi apoi fochist. Centrala termică unde a activat are acum alt proprietar, iar fostul administrator a distrus arhiva socidetăţii. Este şi o plângere penală pentru acest fapt, chestie care nu-l încălzeşte cu nimic pe fostul fochist. Când a mers să-şi scoată o nouă adeverinţă (despre cea veche, din 2007, i s-a spus că nu-i valabilă), i s-a răspuns că, „urmare unui şir de schimbări de denumiri şi a privatizării societăţii, nu mai există date prin care să se poată confirma susţinerile petentului”.

Omul n-a renunţat, s-a adresat Casei de Pensii. Nici aici n-a avut succes, aşa încât, în 2021, a mers la Tribunal. După ce au studiat toate documentele puse la dispoziţie, magistraţii i-au dat câştig de cauză reclamantului. „încadrarea în grupa a Il-a de munca, în vederea pensionarii, pentru întreaga perioadă efectiv lucrată după 18 martie 1969, se va face de către angajatori!!! Verificarea şi recunoaşterea perioadelor lucrate în grupele I şi II de muncă de către Casele de pensii se realizează în baza documentelor verificabile (CIM, carnet de muncă, decizii interne etc), iar adeverinţele întocmite şi eliberate anterior datei de 24.09.2018, trebuie primite chiar dacă nu sunt conform modelului actual”, au specificat judecătorii în motivarea hotărârii, prin care au decis ca perioada menţionată de reclamant să fie socotită în grupa a II-a de muncă, în procent de 100%.

Casa de Pensii, obligată să ia în consideraţie o adeverinţă eliberată de un fost CAP

Înainte de a se angaja la fabrică, G.L. a lucrat ca simplu agricultor, necalificat, la un C.A.P. din judeţ. Din 1974 până în 1980. Adeverinţa pentru aceşti ani a scos-o în 2019, de la primăria din comună, unde se află arhiva fostei cooperative. Casa de Pensii n-a luat-o în considerare, bătrânul s-a adresat Tribunalului. Judecătorii au decis că adeverinţa e valabilă şi trebuie să se ţină cont de ea.

Spre deosebire de cooperator, V.I. s-a zbătut ani buni pentru a i se recunoaşte vechimea şi grupa II de muncă din perioada 1978-1986. Pe atunci, ieşeanul a lucrat ca muncitor necalificat la Grup Şantiere Năvodari.  După căderea comunismului, întreprinderea a intrat în faliment, patrimoniul intrând în posesia unei societăţi specializate în insolvenţă. Lichidatorul n-a mai preluat şi fondul arhivistic, acesta fiind distrus într-un incendiu, la începutul lui 1996. Norocul hamalului a fost că, atunci când s-a întors în Iaşi, şi-a luat cu el cartea de muncă.

În primă fază, nu i-a ajutat la nimic. Casa de Pensii nu i-a recunoscut perioada lucrată pe şantier, el s-a adresat Tribunalului, pârâta a invocat lipsa calităţii procesuale pasive, solicitare ce a fost admisă. V.I. n-a renunţat la lupta pentru drepturile sale, a atacat sentinţa la Curtea de Apel. Chiar dacă a facut-o târziu, judecătorii de aici i-au admis apelul, invocând o excepţie de ordine publică, respectiv cea a nulităţii sentinţei din dosarul de fond. Mai mult, cei de la Curtea de Apel au spus că nu se poate invoca lipsa calităţii procesuale pasive, întrucât „casa teritorială de pensii reprezintă singura entitate chemată să valorifice aspectele ce ţin de vechimea în muncă în procesul de stabilire a drepturilor de pensie. În cazul dispariţiei, din punct de vedere juridic, a angajatorului, este şi singura persoană interesată să se opună la valorificarea drepturilor pretinse de angajat, în ipoteza în care acestea nu ar fi conforme cu dispoziţiile legale în materie şi, în consecinţă, singura entitate care trebuie să stea în procesul de recunoaştere a acestor drepturi”. Pentru ca, la final, să dea câştig de cauză fostului hamal.

Un fost lăcătuş mecanic de la fabrica de pâine a eşuat în hăţişurile birocratice

Ieşeanul P.L. a lucrat ca lăcătuş mecanic în atelierul Întreprinderii de Morărit şi Panificaţie vreme de 11 ani, între 1987şi 1998. Această perioadă nu i-a fost recunoscută ca întrunind condiţiile grupei a II-a de muncă. Simţindu-se nedreptăţit, a chemat în judecată Casa de Pensii, iniţiativă eronată în cazul său. Pârâta a invocat lipsa calităţii procesuale pasive şi a dovedit că nu-i treaba ei să reconstituie vechimea în muncă a petentului. Fosta Întreprindere de Morărit şi Panificaţie s-a privatizat după 1990, şi-a schimbat numele în Pangran, iar mai apoi, în 2003, a fost preluată prin absorbţie, alături de alte fabrici de pâine din ţară, de către Vel Pitar. De atunci, aceasta gestionează arhiva societăţilor preluate, dar nu s-a făcut inventariderea documentelor. Nimeni nu poate şti unde-or fi acum, dac-or mai fi, înscrisurile care să ateste condiţiile grele în care a muncit lăcătuşul mecanic între 1987şi 1998.

Tribunalul a admis întâmpinarea făcută de Casa de Pensii, petentul rămânând cu buzele umflate. La fel ca şi T.I., dar acesta numai şi numai din cauza neglijenţei. Ca să i se reconstituie vechimea în muncă, acesta a chemat în judecată fostul angajator şi primăria din comună. Lucru care s-a petrecut în octombrie 2019. Judecătorii i-au cerut, la termenul din iunie 2020, să precizeze calitatea procesuală a primăriei şi fostului angajator, cine este deţinătorul arhivei şi dacă există înscrisuri doveditoare ale vechimii în muncă. Reclamantul nu s-a obosit să investigheze, dosarul a rămas în nelucrare mai mult de şase luni şi, drept urmare, demersul i-a fost respins ca fiind tardiv.

***

Precum se vede din exemplele de mai sus, reconstituirea vechimii în muncă nu-i deloc o treabă uşoară, lupta e anevoioasă, iar şansele de izbândă sunt mici. Claudiu CONSTANTIN

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
ANAF îi ia în vizor pe românii care nu își declară veniturile
25/12/2024 19:34

       Toate veniturile trebuie declarate la ANAF. Cat vine vorba despre venituri, vorbim despre banii proveniti din dividende, criptomonede, actiuni si depozi ...

Ce lucruri bune s-au întâmplat în economia României în 2024: Număr record de kilometri de autostrăzi inaugurate, intrăm în sfârșit în Schengen
25/12/2024 18:57

 Cu ocazia Crăciunului, cand cu totii suntem mai buni, Economedia face o trecere in revistă a celor mai bune momente din economia romanească in 2024. Lista nu este exhaustivă. De asemenea, vă rug ...

Pensia medie lunară, în Iași, a ajuns la 2.681 de lei. Beneficiarii au primit mai mulți bani în 2024
25/12/2024 15:30

Pensia medie lunară, din Iasi, a ajuns la 2.681 de lei in noiembrie 2024. Datele Institutului de Statistică (INS) arată că pensia medie lunară, la nivel national, a ajuns la 2.582 de lei in trimestrul trei ...

NX PRINT SRL: Anunț de lansare a proiectului „CREȘTEREA INTENSITĂȚII DIGITALE A NX PRINT SRL”
24/12/2024 08:59

  COMUNICAT DE PRESĂ Data: 24.12.2024 ANUNT DE LANSARE A PROIECTULUI „CRESTEREA INTENSITĂTII DIGITALE A NX PRINT SRL”, COD SMIS 321055

Un avion al companiei Swiss Air a aterizat forțat în Austria. Decolase din București
23/12/2024 21:13

O cursă a companiei elveţiene Swiss Air care decolase de la Bucureşti cu destinaţia Zurich a fost nevoită să aterizeze luni la Graz, in Austria, după ce, potrivit presei, ar fi fost detectat fum in cabin ...

NX PRINT SRL: Anunț de lansare a proiectului „CREȘTEREA INTENSITĂȚII DIGITALE A NX PRINT SRL”
23/12/2024 09:50

 COMUNICAT DE PRESĂ Data: 23.12.2024 ANUNT DE LANSARE A PROIECTULUI „CRESTEREA INTENSITĂTII DIGITALE A NX PRINT SRL”, COD SMIS 321055

Ilie Bolojan, despre tăierea veniturilor: Problema nu este că cineva nu doreşte să indexeze salarii sau sporuri, ci să gândeşti dacă ai resursele financiare
23/12/2024 00:19

Preşedintele interimar al PNL, Ilie Bolojan, a declarat, duminică seară, că la anul trebuie avut grijă ca deficitul care este foarte mare să nu crească şi mai mult. ”Problema nu este ca cineva nu dore ...

Se schimbă plata cu cardul. Ce lege a promulgat Iohannis
22/12/2024 22:05

Se schimbă plata cu cardul. Presedintele Klaus Iohannis a promulgat legea care modifică regulile pentru emiterea bonurilor fiscale pentru plăti cu cardul. Conform noilor reglementări, comerciantii nu mai su ...

Raport SRI și SIE: Oamenii Rusiei, implicați în preluarea E.ON de către compania de stat din Ungaria
21/12/2024 10:50

O tranzactie de mari proportii se pregăteste pe piata de energie. Compania E.ON, principalul furnizor de energie din Romania ar putea fi cumpărată de către MVM, compania de stat din Ungaria. La Guvern s-au ...

 Comunicat de presa - Eficientizare energetica Spitalul Clinic de Recuperare
21/12/2024 09:30

 Comunicat de presa - Eficientizare energetica Spitalul Clinic de Recuperare

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei