Şi în această săptămână, Centrul de Pelerinaj „Sfânta Parascheva” continuă Campania „Pelerinaje pentru Suflet”, menită a prezenta cele mai frumoase destinaţii de pe harta creştinătăţii. Campania a debutat cu prezentarea obiectivelor de pelerinaj din Ţara Sfântă şi continuă cu un material despre tot ce înseamnă Drumul Crucii.
Momentele dinaintea procesiunii de pe Via Dolorosa
„Călătoria oricărui pelerin creştin la Ierusalim începe obligatoriu pe Via Dolorosa sau Drumul Crucii”, recomandă Costel Damian, managerul Centrului de Pelerinaj „Sfânta Parascheva”. Procesiunea din duminica Floriilor rememorează intrarea triumfală a Mântuitorului în Ierusalim, după ce cu o zi înainte îl înviase pe Lazăr din morţi. În fiecare an, alaiul ierarhilor şi credincioşilor merg la Betfaghe în aceeaşi după-amiază. Aici a fost construită o mică biserică, chiar pe locul de unde Iisus, cu o săptămână înainte de Paşte, a luat un măgăruş şi a pornit spre Ierusalim însoţit de mulţime. În amintirea acelui eveniment, şi astăzi, în ajunul Floriilor, este reconstituit acest drum, începând de la biserica din Betfaghe şi traversând ţinutul Eleonului; apoi coboară spre Grădina Ghetsimani, urmând drumul ce trece pe lângă Mormântul Maicii Domnului şi Biserica cu Poarta Sfântului Arhidiacon Ştefan şi ajunge la casa în care s-a născut Maica Domnului, loc ce nu este departe de Pretoriu. Sfânta Scriptură ne spune că aici exista o scăldătoare numită „Vitezda”, ce adăpostea mulţi bolnavi. Din când în când, un înger al Domnului cobora din cer şi tulbura apa scăldătorii, iar primul bolnav care intra în apă se vindeca. Tradiţia locului ne spune că, de fapt, în respectiva scăldătoare se afla lemnul crucii pe care a fost răstignit Iisus, iar îngerul cobora la o anumită vreme tocmai pentru a spăla acest lemn şi atunci se tulbura apa şi se vindecau cei bolnavi.
De aici şi procesiunea din Joia Mare, ziua Cinei celei de Taină, când are loc şi procesiunea „spălării picioarelor”. Atunci Patriarhul Ierusalimului, înconjurat de doisprezece episcopi, spală în chip simbolic picioarele arhiereilor, după modelul lui Hristos, care a spălat picioarele ucenicilor Săi, pildă de smerenie, slujire şi dragoste. Atmosfera este impresionantă. În sunetul clopotelor imense, mii de credincioşi se adună ca să asculte Evanghelia şi să înveţe din pildele şi faptele lui Hristos. De aici se porneşte spre foişorul în care a avut loc Cina cea de Taină, pe Sion, şi urmează pregătirea pentru Drumul Crucii.
Cele 14 opriri de pe Via Dolorosa
Procesiunea Drumului Crucii începe joi seara, când Patriarhul Ierusalimului oficiază vecernia în biserica zidită pe locul închisorii în care a stat Iisus înainte de a fi judecat şi condamnat. La numai câţiva metri, mai spre răsărit, sunt zidite alte două biserici: una pe locul în care Iisus a fost judecat de Pilat, iar alta pe locul de unde Mântuitorul, deja purtând coroana de spini şi crucea în spate, a pornit spre Golgota. De aici se porneşte în procesiune în dimineaţa zilei de vineri spre locul răstignirii. În fruntea procesiunii merg arhiereii şi preoţii îmbrăcaţi în veşminte de doliu şi purtând o cruce mare din lemn, urmaţi de mulţimea de credincioşi. Astfel, toţi pornesc pe drumul pe care Iisus a purtat crucea, oprindu-se la fiecare din cele paisprezece puncte pentru a se citi din Sfânta Evanghelie.
Prima oprire se află la Pretoriu, locul unde Iisus a fost judecat. La cea de-a doua oprire, lui Iisus i se pune în spate crucea răstignirii, pe care este silit să o poarte până la Golgota. Cea de-a treia oprire este locul unde Iisus a căzut pentru prima dată sub povara crucii, iar a patra oprire marchează locul unde s-a întâlnit cu Sfânta Fecioară Maria, Mama Sa. Următoarea staţionare pe Via Dolorosa este locul de unde Simon din Cirene îi ia crucea de pe umeri, după ce Iisus a căzut a doua oară sub povara acesteia. În locul celei de-a şasea staţionări, o credincioasă pe nume Veronica a şters cu o mahramă faţa plină de sânge a Mântuitorului, de altfel pe pânză a şi rămas imprimat chipul Lui. Cea de-a şaptea oprire de pe Via Dolorosa este locul unde Iisus cade din nou, iar la următoarea oprire întâlneşte fiicele Ierusalimului. Cea de-a noua oprire amintește de momentul în care Iisus cade din nou, fiind ridicat de soldaţi. La cea de-a zecea staţionare, Iisus este dezbrăcat de haine. Următoarea oprire de pe Via Dolorosa se face chiar acolo unde Iisus a fost răstignit pe cruce, iar a doisprezecea staţionare reprezintă locul unde a fost înălţat între cei doi tâlhari şi străpuns cu suliţa în coasta dreaptă. A treisprezecea oprire se face în locul unde trupul său a fost pogorât de pe cruce , iar ultima staţionare are loc acolo unde Mântuitorul a fost uns cu miresme şi aşezat în mormânt.
Prohodul Domnului
De aici, într-o atmosferă solemnă şi tristă, mulţimea se pregăteşte pentru Procesiunea Prohodului Domnului. Această procesiune are loc în Vinerea Mare, în Biserica Sfântului Mormânt. Este o procesiune la care slujeşte însuşi Patriarhul Ierusalimului, alături de mulţi arhierei şi credincioşi ortodocşi din toată lumea. Adunaţi împrejurul Pietrei Ungerii, piatra pe care a fost coborât de pe cruce şi îmbălsămat trupul Mântuitorului, toţi cântă prohodul Domnului. Apoi are loc sigilarea uşilor de la intrarea în capela Sfântului Mormânt, moment urmat de o noapte de profundă meditaţie şi rugăciune pentru a întâmpina marea minune a pogorârii Sfintei Lumini.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<>
Adauga comentariul tau