„Ȋn instituţii, pe lângă cei din primul eşalon, există o mare masă de funcţionari care efectiv nu vor să muncească”

1interviu petru movila1

Dimensiune font:

| 08-07-2020 21:12

 

* dialog cu deputatul ieşean Petru Movilă (PMP), iniţiatorul Legii privind realizarea Autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş


 - Domnule deputat, ce simte inițiatorul unei legi privind realizarea unei autostrăzi în momentul în care conştientizează că, deși au trecut aproape doi ani de la aprobarea respectivului act legislativ, nu s-a mișcat aproape nimic pentru punerea în practică a acestui proiect fundamental pentru Moldova?

- Mi-am pus toate speranţele în acest proiect şi în schimbarea clasei politice. După doi ani de la promulgarea legii iniţiate de mine, am aceleaşi frustări care m-au determinat să iniţiez această propunere. Am făcut demersul pentru că, din 2012, nimeni nu a mişcat un deget. Sătul de plimbat prin ministere, fără un răspuns concret, am făcut acest pas, deşi este neobişnuit ca o autostradă să aibă o lege proprie. Însă, la doi ani de zile de la promulgare şi după doi ani în care am avut bani alocaţi pentru studii de fezabilitate, ca urmare a amendamentelor mele la legea bugetului de stat, pot să vă spun că suntem încă la un nivel incipient, în ciuda demersurilor consistente făcute în jurul investiţiei.

„Autostrada Iaşi – Târgu Mureş este singura care corespunde cerinţelor noastre şi nu cred că poate exista o alternativă. Să nu uităm că în masterplanul de transport (MPGT), Iaşi – Târgu Mureş era printre primele locuri ca necesitate, în timp ce Bacău – Braşov era în coada clasamentului, pe locul 11, coridor european secundar”.

- Pe 3 mai 2007 era publicat anunțul de participare pentru licitația „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru AutostradaTârgu Mureș - Iași – Sculeni”. Astăzi, după 13 ani, suntem în același stadiu. Cine credeți că este marele vinovat pentru acest eșec ?

- Chiar dacă o astfel de investiţie majoră are nevoie de câţiva ani ca să se concretizeze, cred că, după aproape 13 ani de încercări, puteam circula deja pe această autostradă. Din punctul meu de vedere, principalul vinovat este Guvernul, indiferent de cine l-a condus din 2012 în prezent, pentru că, până la urmă, Parlamentul face legile, iar Guvernul se ocupă de implementarea proiectelor. Au fost şi premieri bine intenţionaţi, însă instabilitatea politică i-a scos din prima linie şi toate demersurile au fost sistate.

- S-a tot vorbit de restricții, despre imposibilitatea traversării Carpaților pe la Ditrău din cauza unor zone protejate, dar și a dificultăților în a construi, fiind necesari nu mai puțin de șapte ani de muncă pentru a trece munții. Pot constitui aceste argumente piedici în realizarea Autostrăzii Unirii?

- Aceste argumente au fost fix piedicile pentru care autostrada nu există. Să nu uităm că acestea au fost preferatele guvernului PSD, care în 2012 a blocat tot. Dacă atunci nu se oprea proiectul la APM, la avizare, acum am fi fost în alt stadiu. În România e mai uşor să spui nu. E mai simplu, nu te stresează nimeni, nu munceşti. Ȋn instituţii, pe lângă cei din primul eşalon, există o mare masă de funcţionari care efectiv nu vor să muncească.Eu cred că dacă exista voinţă, oameni determinaţi, care ştiu ce înseamnă să muncească, astăzi autostrada era gata.

- Aveți idee când va intra primul uilaj pe traseul autostrăzii A8?

- Dacă toate studiile îşi păstrează traseul normal, eu cred că, înspre finalul anului 2021 putem vedea primul utilaj pe autostrada Unirii.

- PSD a dat vina pe lipsa banilor, PNL... caută alternative. Poate fi autostrada Bacău – Brașov o asemenea alternativă, viabilă?

- Din punctul meu de vedere, una nu o exclude pe cealaltă, dar de la Bacău la Prut mai sunt încă 150 km. Orice autostradă este binevenită, mai ales în Regiunea de Nord-Est. Însă, Autostrada Iaşi – Târgu Mureş este singura care corespunde cerinţelor noastre şi nu cred că poate exista o alternativă. Să nu uităm că în masterplanul de transport (MPGT), Iaşi – Târgu Mureş era printre primele locuri ca necesitate, în timp ce Bacău – Braşov era în coada clasamentului, pe locul 11, coridor european secundar.

„Dacă avea un cuvânt de spus, cred că până acum Comisia Europeană se implica deja, pentru că Autostrada Iaşi – Tg. Mureş face parte din coridoarele principale paneuropene de transport... Singurul moment în care aceştia pot controla subiectul este după ce se depune proiectul la ei, pentru finanţare”.

- Tot PNL promite acum autostrăzi prin nordul țării, prin sud, prin multe alte zone. Este.credeți, doar o strategie electorală, sau există voință politică și resurse pentru a a pune în practică planul unei Moldove înțesate cu autostrăzi și drumuri expres?

- Într-o Românie normală, subiectul autostrăzilor nu ar trebui să fie subiect de campanie. Pentru o dezvoltare economică susţinută, acestea nu ar trebui să fie opţionale şi doar subiect de discutat din patru în patru ani. Din păcate, după atâţia ani, noi încă suntem la nivelul la care încă ne plângem de calitatea drumurilor, de lipsa toaletelor în şcoli, de apă şi canalizare la sate. Pe lângă acestea, noi, ieşenii, trebuie să ne luptăm pentru fiecare dram de atenţie financiară din partea guvernelor. Fără tam-tam se pare că Iaşul nu atrage atenţia guvernanţilor. Toţi au promis autostrăzi în campanie, în pliante şi în broşuri, uitate mai apoi prin diverse sertare. Am propus acum ceva timp un pact naţional pentru construcţia de autostrăzi pentru că până ce nu există un consens general pe acest subiect nu vom reuşi să urnim un pai în direcţia potrivită.

- Poate avea un cuvânt de spus Comisia Europeană în privința tranșării acestor dispute politicianiste privind A8?

- Dacă avea un cuvânt de spus, cred că până acum Comisia Europeană se implica deja, pentru că Autostrada Iaşi – Tg. Mureş face parte din coridoarele principale paneuropene de transport. De-a lungul timpului am fost într-un dialog şi cu ei pentru că am încercat toate variantele posibile şi am căutat soluţii peste tot. Singurul moment în care aceştia pot controla subiectul este după ce se depune proiectul la ei, pentru finanţare.

„Fără modestie, cred că sunt singurul parlamentar care se duce în ministere şi la instituţiile centrale pentru a bate monedă pe proiectele Iaşului. Însă, ştiţi cum se spune, cu o floare nu se face primăvară... Istoria clasei politice locale ne-a arătat un adevăr trist: trebuie să ai şi cu cine să faci parteneriat, nu doar să fie o mână în plus ridicată la vot”.

- Cât de mult va conta viitoarea configurație parlamentară în dezvoltarea infrastructurii rutiere în Moldova?

- În condiţii politice normale, cu o clasă politică locală unită, putem pune piciorul în prag. Însă, fără modestie, cred că sunt singurul parlamentar care se duce în ministere şi la instituţiile centrale pentru a bate monedă pe proiectele Iaşului. Însă, ştiţi cum se spune, cu o floare nu se face primăvară. Dar cu un grup de parlamentari, care să condiţioneze voturile din Parlament, s-ar putea ajunge la un compromis pe proiecte, într-o conjunctură politică potrivită. Totuşi, istoria clasei politice locale ne-a arătat un adevăr trist: trebuie să ai şi cu cine să faci parteneriat, nu doar să fie o mână în plus ridicată la vot. Aceeaşi teorie se aplică şi liderilor de partide locale care conduc instituţii. Cel mai potrivit exemplu este al lui Maricel Popa, preşedintele PSD Iaşi, care nu a mişcat un deget şi nu a avut nicio acţiune comună în susţinerea autostrăzii.

- Ce-i lipsește Iașului pentru a conta, din nou, cu adevărat, în politica românească?

- Oameni cărora într-adevăr le pasă de Iaşi şi care nu îşi urmăresc doar propriul interes. Oameni politici determinaţi, cu viziune pe termen mediu şi lung, îndreptaţi spre soluţionarea problemelor judeţului, nu care se tânguie de pe margine. Oameni politici care sunt capabili să ducă la bun sfârşit în cele mai bune condiţii o achiziţie cum este cea a spitalului mobil de la Leţcani.

- Veți candida la președinția Consiliului Județean din partea PMP?

- O foarte bună întrebare la care nu am încă răspuns oficial, dar care tinde să fie da.

Dan M.BREZULEANU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
„Noi artiștii, avem nevoie de întâlniri cu oameni din toate mediile, altfel riscăm să avem o viziune extrem de îngustă asupra lumii în care trăim, să ne izolăm într-o bulă”
25/09/2024 18:48

Cand ne gandim la teatru, de multe ori ne limităm imaginar la scenele mari ale oraselor, la clădirile impozante ale scenelor nationale sau la publicul sofisticat care asistă la premiere. Dar teatrul, in esen ...

„Viitorul medicinii tradiționale chineze în România pare promițător, cu posibilități de integrare în sistemul de sănătate”
21/09/2024 10:04

- Cum a inceput călătoria dumneavoastră in domeniul medicinei traditionale chineze? Ce v-a atras initial către această formă de medicină? - Călătoria mea in medicina traditională chineză (MTC) a i ...

„Dacă spectatorii se recunosc în personajele pe care le jucăm și măcar pentru o secundă, cred că ne-am făcut treaba”
21/09/2024 09:44

Una dintre cele mai vechi forme de artă, teatrul are un impact profund asupra dezvoltării culturale si emotionale a oamenilor, in special asupra adolescentilor, care se află intr-o perioadă de formare a ide ...

„Un curs de cinematografie îi pregătește pe copii să devină oameni asumați”
21/09/2024 09:24

- Cum a apărut ideea de a organiza un curs de cinematografie dedicat copiilor? Ce v-a inspirat să creati acest program? - Încă de pe vremea cand fetita mea era mică si practica modellingul si avea di ...

  „Oamenii caută adesea să aibă experiențe inedite care să le ofere amintiri de neuitat”
21/09/2024 08:23

Romanii au avut o vară plină in acest an, date fiind cifrele companiilor de turism. Cele mai populare destinatii au fost Turcia, Grecia, Egipt, Bulgaria, dar si turismul intern, atat la mare, cat si la munte. ...

„E nevoie de crearea unei comunități care să mențină viu teatrul de animație și de păpuși”
21/09/2024 08:21

„V-ati intrebat vreodată cum se nasc marile capodopere ale literaturii, care ne fac să visăm, indiferent de varstă sau de istorie? 20K leghe sub mări este o aventură in laboratorul de creatie a ...

Top 8 tehnologii auto care vor revoluționa industria în viitorul apropiat
27/08/2024 10:34

Top 8 tehnologii auto care vor revolutiona industria in viitorul apropiat Industria auto se află intr-o perioadă de transformare rapidă, impulsionată de inovatii tehnologice care promit să schimbe radi ...

Scandal între frații Ionuț și Tudor Chirilă. Cei doi au avut relații tensionate în perioada copilăriei și a adolescenței
07/07/2024 18:47

Viata lui Tudor Chirilă (50 de ani) a fost una plină de aventuri si intamplări pe care clar nu le va uita niciodată. Prezent la podcast-ul lui Mihai Bobonete, artisul a povestit despre conflictele intre el ...

„Gastronomia românească nu este doar despre gusturi, ci și despre povești”
16/05/2024 20:09

Dar gastronomia traditională romanească nu este doar despre alimente si retete. Este un ambasador al valorilor noastre, o modalitate de a celebra comunitatea si de a ne conecta la rădăcinile noastre. Prin i ...

„Vinul este o artă complexă”
16/05/2024 12:20

Oenologia, stiinta si arta vinului, ocupă un loc special in cultura umană, fiind mai mult decat o simplă activitate de producere si consum a băuturilor. Este o lume complexă si fascinantă care impleteste ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei