„În sistemul meu de valori, definiția succesului este dată de familie”
Dimensiune font:
Dialog cu Eliza Bogdan, antreprenor ieșean
S-a remarcat ca antreprenor, ca și cadru didactic asociat la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”din Iași, dat și mentor. Zi de zi duce la bun sfârșit misiuni asumate multor roluri pe care le are. Nu se teme de eșec, despre care spune că, atent gestionat, duce la succes. Am stat de vorbă cu Eliza Bogdan, o tânără femeie de afaceri și inițiatoarea unui program de antreprenoriat pentru copii.
- Cadru didactic, mamă, antreprenor, mentor, prietenă. Cum ați continua lista rolurilor din viața dvs și care ar fi ordinea importanței?
- Aș începe cu faptul că sunt și fiică, iar de la mama am învățat cum să fiu, la rândul meu, mamă. Apoi, cred că nimic din toate aceste roluri enumerate nu este mai important decât cel dat de la Dumnezeu, și anume rolul de a fi mamă. Cred cu toată tăria mea că este o menire să fii mamă, una conștientă mă refer. O dată cu maternitatea te maturizezi și vezi viața cu totul altfel. Restul este ceea ce am reușit să fiu și să devin pe drumul vieții cu mult efort susținu.
- Cum ați reușit să gestionați cu succes toate aceste roluri complexe în viața dumneavoastră?
- Nu reușesc. Sunt un dezastru în materie de organizare, sincer vă spun. Sunt mereu pe fuga și în alergare de la ceva, către altceva. Muncesc mult și sunt obosită de cele mai multe ori. Asta înseamnă ca nu sunt un model de urmat și mai am până să pășesc pe o altă scară a valorilor.
- Ați lansat si o afacere în domeniul gastronomic. Care sunt cele mai mari bucurii care vi le-a adus? Dar obstacole?
- Așa este. Alături de partenera și prietena mea, Adina Moșneagu, am lansat un concept de business pasta bar, unde pregătim în fiecare zi cu magie paste proaspete din făină de grâu dur. Ele se transformă în cele mai renumite feluri de paste pentru a fi servite de pasionații de bucătărie italiană.
- Care au fost cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat ca femeie în lumea afacerilor și în mediul academic?
- Cu nedreptatea, invidia și cu neșansa sau poate că nu am fost suficient de bună. Dar, nimic din toate astea nu m-au descurajat pe termen lung. Am învățat să le mulțumesc oamenilor care mi-au închis ușile, ca să învăț să găsesc oportunități și să mă bazez doar pe mine. Sunt în așa fel construită încât dacă mi se închid ușile sunt supărată o perioadă de timp, dar învăț să pun geamuri și să le deschid pentru un alt fel de aer. Sunt oameni care cred și azi, când mă văd și se uită în ochii mei, că eu nu știu de cuvântul spus, de lucrul rău făcut împotriva mea sau asupra familiei mele, dar eu știu, și zâmbesc. Am învățat să îmi văd de treaba mea, să mă uit la drumul meu, cu mici abateri pentru odihnă, dar mereu mă întorc la calea mea în viață. Nu prea sunt atrasă de poveștile din exterior. Am prea multă treabă să am timp de răutăți gratuite și invidie. În plus, cred foarte tare că primești ceea ce oferi, Motiv pentru care sunt foarte atentă la ceea ce ține de mine.
- Veți lansa un program de antreprenoriat pentru copii și adolescenți. Ce v-a determinat să puneți la punct acest demers?
- „Junior Antreprenor” este un program de mentorat în educație antreprenorială pentru copiii de gimnaziu și liceu gândit ca un opțional pentru ei la clasă. E un proiect pe care îl am în minte de aproximativ doi ani, chiar și numele este gândit tot de atunci. În toată această perioadă, am reușit, puțin câte puțin, să duc la final această construcție și să realizez 7 module complete cu predare și jocuri inteligente prin intermediul cărora ei vor învăța câte ceva despre antreprenoriat. Nu îi pregătim pe toți să fie antreprenori, nu acesta este scopul. Acest program dezvoltă foarte mult practica, antreprenoriatul trebuie să dezvolte partea practică a elevilor. Personal, în liceu eram fascinată de lucrurile practice care se întâmplau prin școală. Unde era un proiect, acolo eram și eu.
- Ce vor învăța copiii? De ce sunt importante astfel de cunoștințe?
- Ca parte a programului, elevii învață să identifice oportunități, să propună idei pentru proiecte, să planifice implementarea proiectelor, să își asume responsabilitatea, să stabilească și să atingă obiective, să colecteze și să analizeze informații relevante, să-i convingă pe ceilalți de mintea lor, să creadă în ei înșiși, în abilitățile lor, să susțină discursuri convingătoare în public, să facă calcule financiare, să fie consumatori sensibili, să rezolvă probleme, să fie creativi, să lucreze ca parte a unei echipe, să dezvolte abilități sociale, să dezvolte o gândire independentă și pozitivă și multe alte aspecte. Programul încurajează elevii să dezvolte competențe antreprenoriale printr-un proces de învățare semnificativ și experiențial, folosind prelegeri, discuții, prezentări, videoclipuri, exerciții și, mai ales, executând proiecte dezvoltate de ei înșiși. Ca parte a acestui program, elevii dobândesc atât cunoștințe teoretice, cât și practice despre antreprenoriat și experiență în implementarea propriilor proiecte. Combinarea abilităților de predare cu experiența practică și mentorat din partea profesorului îi pregătește pe elevi să reușească în orice cale pe care o vor alege.
- Ce sfaturi aveți pentru tinerii care doresc să devină antreprenori, indiferent de genul lor?
- SĂ ÎNCERCE! EȘECUL este cea mai importantă lecție în viață! Acesta te duce pe căi nebănuite!
- Cum puteți folosi experiența dumneavoastră în educație, afaceri și ca mamă pentru a inspira și a ghida tinerii în acest program?
- Educația antreprenorială este mai mult decât un curs de antreprenoriat. Este o versiune mai profundă legată de modul de gândire și comportamente care sunt dobândite printr-un proces lung de învățare în moduri variate, experimentare, abilitare și mentorat. Eu sunt o persoană care își dorește să ofere din ceea ce a învățat, să dea mai departe, copiilor, elevilor, studenților pentru că aici ne punem bazele pentru viitor.
- Care sunt valorile și principiile pe care le considerați esențiale în dezvoltarea antreprenorilor tineri?
- Dezvoltarea antreprenorilor tineri implică încorporarea unor valori și principii fundamentale care să îi ajute să navigheze în lumea afacerilor și să își atingă obiectivele. Acestea ar fi:
* Pasiune și motivare. Dezvoltarea antreprenorilor începe cu o pasiune puternică pentru ceea ce fac. Motivarea intrinsecă îi va ajuta să depășească obstacolele și să rămână dedicați în momentele dificile.
* Curiozitate și învățare continuă. Antreprenorii tineri ar trebui să fie întotdeauna curioși și deschiși să învețe. Aprofundarea constantă a cunoștințelor și adaptarea la schimbările din industrie sunt chei ale succesului pe termen lung.
* Reziliență și abilitatea de a gestiona eșecurile. Greșelile fac parte din călătoria antreprenorială. Dezvoltarea rezilienței și abilitatea de a învăța din eșecuri sunt esențiale pentru a depăși provocările și a progresa.
* Integritate și etică. Pentru oricine, construirea unei afaceri de succes implică menținerea integrității și respectarea principiilor etice. Antreprenorii tineri ar trebui să își construiască reputația pe baza unei conduite corecte și a valorilor solide.
* Comunicare eficientă. Abilitățile de comunicare sunt cruciale în afaceri. Antreprenorii tineri ar trebui să fie capabili să transmită clar viziunea lor, să colaboreze eficient și să gestioneze relațiile cu clienții, angajații și partenerii.
* Inovare și gândire creativă. O abordare inovatoare și gândirea creativă sunt esențiale într-un mediu de afaceri în continuă schimbare. Antreprenorii tineri ar trebui să caute mereu modalități noi și inovatoare de a aborda problemele și de a îmbunătăți produsele sau serviciile lor.
* Planificarea și gestionarea timpului. Dezvoltarea abilităților de planificare și gestionare a timpului este crucială pentru eficiența operațională. Antreprenorii tineri trebuie să fie capabili să își prioritizeze sarcinile și să gestioneze eficient resursele.
* Adaptabilitate și agilitate. Lumea afacerilor este dinamică, iar antreprenorii tineri ar trebui să fie flexibili și agili în fața schimbărilor. Capacitatea de a se adapta rapid la noile condiții și oportunități este esențială.
Aceste valori și principii pot oferi o bază solidă pentru dezvoltarea antreprenorilor tineri și îi pot ajuta să construiască afaceri durabile și de succes.
- Cum vedeți viitorul programului dumneavoastră de antreprenoriat pentru copii și adolescenți și ce obiective doriți să atingeți cu el?
- Viitorul sună ca o școală dedicată exclusiv antreprenoriatului, cum sunt școli cu accent pe profil tehnic, uman, pentru arte sau limbi străine, dar acesta este un obiectiv ce ține de ani, și necesită o schimbare de programă școlară, și bineînțeles de mentalitate.
- Care a fost cel mai mare succes sau realizare pe care l-ați avut în aceste roluri interconectate și ce lecții importante ați învățat din el?
- Sunt de părere că succesul este dat de dimensiunea fericii acasă și de mulțumirea copiilor față de părinți. Tot ceea ce înseamnă parte profesională nu este succes, este rezultatul muncii educației și dezvoltării personale în timp. De multe ori mă critic pentru că nu reușesc să fiu exact așa cum ar trebui pentru copilul meu, dar copilul meu primează și mai mulți de aș avea, copiii ar fi pe primul loc în viață. Pentru copii sănătoși emoțional este nevoie de părinți conștienți și implicați, iar azi nu mai este o scuză faptul că nu știi să crești un copil.
Pentru că în sistemul meu de valori definiția succesului este dată de familie. Dumnezeu m-a oprit din ceea ce făceam de fiecare dată și mi-a arătat în timp că ar trebui să fiu mult mai atentă la copilul meu. Cea mai importantă lecție a vieții mele a fost când am trăit un accident medical nefericit care m-a dus aproape de moarte. În acel moment, singura mea frică era legată de faptul că aș putea să îmi las copilul fără mamă. În acel moment groaznic singurele mele cuvinte au fost: „Nu pot acum, eu am un copil acasă care mă așteaptă!”. Atunci când viața se scurge și mai ai poate câteva secunde, se relevă de fapt ceea ce este mai important pentru noi! Iar pentru mine este fiul meu, Iulian.
- Într-o lume dominată de bărbați, cum vă descurcați cu toate aceste roluri? V-ați simțit vreodată discriminată?
- Da, m-am simțit discriminată și chiar puneam la suflet când eram mai tânără. Acum îmi asum foarte clar ceea ce știu să fac și cine sunt, motiv pentru care nu prea mai am timp să mă simt discriminată. În momentul în care ajungi să îți crești încrederea și să îți ridici nivelul stimei nu te mai poate descuraja cineva foarte ușor.
- Ce credeți că ar trebui făcut pentru a contribui la schimbarea percepțiilor cu privire la rolurile de gen și la eliminarea discriminării?
- Aici e mai complicat, e nevoie de multă implicare. Fiecare individ poate contribui la schimbare printr-o auto-reflecție sinceră și conștientizarea propriilor prejudecăți și comportamente discriminatorii. Să promovezi o atitudine egalitară în propriul cerc de influență ar fi un prim pas. Promovarea educației și conștientizarea cu privire la egalitatea de gen în școli și comunități. Să includem subiecte legate de stereotipuri de gen, discriminare și diversitate în programele școlare. E foarte important și cum alegem profesorii care vor preda această temă. Și, sigur să încurajăm și să promovăm modelele pozitive care sparg stereotipurile de gen. Acest lucru poate include personalități publice, lideri comunitari sau oricare alți indivizi care să servească ca exemplu de succes, independent de gen.
A consemnat Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau